- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -
    HomeNieuwsAntwerpen heeft eerste sleepboot op waterstof

    Antwerpen heeft eerste sleepboot op waterstof

    - Advertentie -

    Delen

    Port of Antwerp-Bruges en CMB.TECH presenteerden op 12 december een wereldprimeur: de Hydrotug 1, de eerste sleepboot die deels op waterstof vaart. Met de doop is het vaartuig klaar om te worden ingezet in het Antwerpse havengebied.

    De komst van de nieuwe sleepboot speelt een cruciale rol in de plannen van Port of Antwerp-Bruges om de eigen vloot groener te maken. Het havenbedrijf wil in 2050 klimaatneutraal zijn. De bouw van de Hydrotug 1 werd mogelijk door de voortrekkersrol van CMB.TECH. Dat in Antwerpen gevestigde scheepvaart- en cleantech-bedrijf ontwikkelt, bouwt, bezit en exploiteert grote maritieme en industriële toepassingen die kunnen draaien op waterstof of ammoniak. CMB.TECH levert ook waterstof- en ammoniak aan klanten, hetzij via eigen productie, hetzij via andere producenten.

    Een van de twee V12 dual-fuel BeHydro-motoren. (foto CMB.TECH)

    BeHydro V12 dual fuel-motoren

    De Hydrotug 1 is de eerste sleepboot ter wereld die wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die waterstof verbranden in combinatie met traditionele brandstof. Het schip maakt als eerste gebruik van de BeHydro V12 dual fuel medium-speed motoren. De twee motoren leveren elk 2 megawatt en zijn voorzien van een nabehandelingsunit die ervoor zorgt dat ze voldoen aan de Stage V-emissienormen.

    Dankzij deze motoren gebruikt het schip schonere brandstoffen, wat het traditionele brandstofverbruik en de uitstoot van de sleepboot vermindert met 65 procent. De Hydrotug 1 slaat 415 kilo gecomprimeerde waterstof op in zes bakken op het dek. BeHydro is een joint venture tussen ABC Motoren en CMB.TECH.

    De 415 kilo gecomprimeerde waterstof wordt opgeslagen in zes bakken op het dek. (foto CMB.TECH)

    Volgens CEO Alexander Saverys van CMB.TECH is de Hydrotug 1 het grootste waterstofschip ter wereld. “Made in Europe! We zijn blij en dankbaar dat Port of Antwerp-Bruges onze partner is. Port of Antwerp-Bruges deelt dezelfde missie als CMB.TECH om de scheepvaart koolstofvrij te maken en technologie te demonstreren die schaalbaar is. De Hydrotug 1 is opnieuw een grote stap in de richting van een koolstofvrije scheepvaart en illustreert de levendige energietransitie-industrie in Antwerpen, België en Europa.”

    Bron van inspiratie

    “Waterstof is een van de sleutels tot een economie en samenleving met een minimale impact op het milieu”, zei Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges, bij de doop en lancering van de Hydrotug 1. “Om deze reden is het een van de brandstoffen van de toekomst.”

    “Port of Antwerp-Bruges wil zijn potentieel ten volle benutten en is als actieve pionier betrokken in de waterstofeconomie op Europese schaal. Het ecosysteem dat wordt vertegenwoordigd door het havenplatform is een ideale proeftuin voor het gebruik van deze technologie op grote schaal. Op deze manier willen we een bron van inspiratie zijn én een voorbeeld voor andere havens.”

    Bunkeren. (foto CMB.TECH)

    Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, voegt toe: “Port of Antwerp-Bruges wil zich positioneren als groene energiepoort van Europa en focust daarbij op waterstof als duurzame brandstofbron voor schepen. De Hydrotug 1 is een belangrijke stap in de richting van dit doel, omdat het schip zowel op waterstof als op traditionele brandstof vaart en daarmee het potentieel aantoont van de overgang naar schone energie in de scheepvaartindustrie.”


    Technische gegevens Hydrotug 1

    breedte: 12,50 meter
    totale lengte: 30 meter
    profieldiepte: 5 meter
    diepte van de schroeven: 5,90 meter
    Totale opslag van 415 kilo gecomprimeerde waterstof in 54 individuele type 3-cilinders, geïnstalleerd in 6 bakken op het dek
    2 x 2MW V12 dual-fuel BeHydro-motoren met nabehandeling conform EU Stage V (SCR en fijnstoffilter)
    Volvo Penta D8 MG Stage V voor hulptoestellen
    Trekkracht: 65 ton
    Classificatie: Lloyd’s Register

    Delen

    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -