Over zes jaar mogen vaartuigen in Amsterdam – behalve op de hoofdvaarwegen – geen uitstoot meer veroorzaken. Dat staat in de conceptplannen van de gemeente.
De verplichting om emissievrij te varen, is al eerder aangekondigd voor de rondvaartbedrijven in de hoofdstad. Straks moeten ook de watersport, het transport en de sleepbedrijven eraan geloven. De 45 sleeptransportbedrijven en kleine jachthavens vrezen voor hun toekomst.
Maatregel 15 uit de Nota Varen is gericht op verduurzaming van de pleziervaart en het goederenvervoer. Er komt geen uitzondering op een uitstootvrij stadscentrum in 2025. Vanaf 2025 geldt ook voor het Amsterdamse binnenwater de eis ‘zero emissie’. De komende maanden werkt het college van burgemeester en wethouders de plannen verder uit.
Gediscrimineerd
De ondernemers van kleine bedrijven zijn vooral geïrriteerd doordat de gemeente hen niet heeft betrokken bij de plannen, die hun toekomstige bedrijfsvoering onzeker maken. De verduurzaming van de pleziervaart en het goederenvervoer betekenen dat fossiel aangedreven schepen niet meer in Amsterdam mogen varen. De woordvoerder van wethouder Sharon Dijksma geeft aan dat alles wat in deze inspraakronde wordt ingebracht goed bekeken zal worden en dat waar nodig aanpassingen volgen.
De consequentie hiervan is dat ook een deel van de watersporters zal verdwijnen. Sleepboten moeten volledig elektrisch worden, evenals het goederenvervoer door het Amsterdamse binnenwater. De grote investeringen die daarmee gemoeid zijn voor de bedrijven, maken hun voortbestaan onzeker.
“Slepen met kleine schepen die volledig elektrisch zijn, heeft zich qua actieradius en kracht nog niet afdoende bewezen, en het is een grote investering”, stelt Paul van Meelis van Watersportbedrijf Vanmeelis & Zoon dat een jachthaven en sleepbedrijf heeft in het Westerdok. “Daarnaast worden bedrijven buiten het hoofdvaarwater gediscrimineerd. Je moet ‘elektrisch’ zijn terwijl de andere bedrijven hybride of fossiel kunnen blijven varen.”
Te weinig stroom
Een bijkomstigheid is dat in grote delen van Amsterdam het elektriciteitsnetwerk volgens de ondernemers niet toereikend is om veel schepen – en in de toekomst ook auto’s – op te laden. Nick Smit exploiteert de Kadoelenwerf en -haven. Inmiddels liggen daar twintig elektrische rondvaartschepen.
Hij zou het aantal elektrische ligplaatsen makkelijk kunnen verdubbelen. “Liander heeft echter te kennen gegeven dat het netwerk op de dijk die capaciteit niet aankan.” Hij verwacht dat in de toekomst watersporters uit zijn haven zullen verdwijnen doordat ze hier niet meer mogen komen op fossiele brandstof als de plannen doorgaan.