Koopvaardijschepen worden qua grootte aangeduid met de inhoudsmaat in Bruto Tonnen (Gross Tons) óf met de gewichtsmaat in tonnen draagvermogen, internationaal aangegeven als DWT (Deadweight Tons). Of GT dan wel DWT wordt gebruikt, is afhankelijk van het scheepstype. Zo geldt voor passagiersschepen als maatstaf de GT en voor tankers en bulkcarriers DWT. Voor marinevaartuigen wordt als standaard het aantal tonnen waterverplaatsing gehanteerd.
In de containersector gebruikt men de TEU als maatstaf en medio 2020 arriveerde de HMM Algeciras als nieuwe recordhouder van het klassement. Ze overtrof met 208 TEU de MSC Gülsün. De containers staan 24 breed.
Maar het verschil zit ‘m niet in de breedte. Ze zijn met een lengte van 400 meter even lang en met 61,50 meter is de MSC Gülsün zelfs een halve meter breder. maar dat schip is uitgerust voor dual fuel, waardoor extra ruimte nodig is voor de LNG-brandstoftanks. Dat gaat ten koste van laadruimte.
Inmiddels werd het record alweer enkele malen verbeterd. De Evergreen Alot was de eerste met meer dan 24.000 TEU. Momenteel is MSC recordhouder met enkele schepen van 24.346 TEU.
Is dat qua capaciteit de limiet? Waarschijnlijk niet, want op de tekentafel van Hudong-Zhonghua Shipbuilding ligt voor Cosco een, door DNV-GL goedgekeurd ontwerp voor 26.046 TEU. Het door LNG aangedreven schip van 432 bij 63,30 meter heeft geen 24, maar 26 baaien voor 40-voeters. Boven- en onderdeks 12 TEU op elkaar is ongewijzigd, maar de containers staan niet 24, maar 25 breed.
Mocht het Suezkanaal een probleem opleveren, is er altijd nog Kaap de Goede Hoop zonder hoge kanaalkosten en Rode Zee-piraten.
Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society, branche Rotterdam.