Vervoersprognoses duiden op een sterke stijging van goederenstromen in Nederland. Deze logistieke uitdaging biedt Nederland de kans om de rol van koploper in Europa te nemen. Dit is echter alleen mogelijk als Nederland in staat is om als één logistiek netwerk te gaan optreden, waarbij alle modaliteiten slim op elkaar afgestemd moeten zijn. Het bedrijfsleven én overheid moeten hierin beide hun verantwoordelijkheid nemen. Deze en andere bevindingen staan in het rapport Nederland als één logistiek netwerk in 2015 dat ABN AMRO gisteren tijdens het tennistoernooi in Ahoy presenteerde waarvan de bank hoofdsponsor is.
Ruut Meijer, directeur corporate clients bij ABN AMRO, overhandigde de eerste exemplaren van het rapport aan vicevoorzitter Tineke Netelenbos van de Logistieke Alliantie en plaatsvervangend directeur-generaal Roel Gans van het ministerie van I en M. (foto MG Redacties)
In het rapport stelt de bank dat het noodzaak is om tot één logistiek Nederland te komen. Hiervoor is volgens ABN AMRO, dat het onderzoek samen met NEA deed, verdergaande onderlinge samenhang en samenwerking nodig tussen de zeehavens én het achterlandvervoer over weg, water en spoor. “Daarmee wordt Nederlands internationale positie versterkt, in zowel promotie als in beleid. De ambitie van Nederland als één logistiek netwerk is noodzakelijk om te komen tot verdrievoudiging van de toegevoegde waarde in Nederland van ruim € 10 miljard in 2020.” Die doelstelling is geformuleerd door de commissie Van Laarhoven.
Afstemmen
Er is een tekort aan regie, visie en beleidsvorming door de overheid, stelt ABN AMRO in het rapport dat tot stand is gekomen met medewerking van CBRB, TLN, Fenex en Rail Cargo Information Netherlands. “Dat beleid is nu te veel decentraal en verschilt per regio. Wat nodig is, is sectoroverstijgend beleid, waarbij havens, binnenvaart, weg en spoor op elkaar afgestemd worden.”
“De overheid dient stevig in te zetten op de eenheid in beleid en markt. Pas dan kan de internationale positie van Nederland versneld sterker worden. Dit resulteert dan in helder geformuleerde beleidswensen van Nederland in Brussel. Daarnaast versterkt interne samenhang ook de promotie van Nederland in het buitenland.”
Innovatieve en duurzame concepten
De trend is dat havenbedrijven hun activiteiten uitbreiden naar het achterland, en achterlandpartijen, afzonderlijk of gezamenlijk, het intermodale vervoer verder ontwikkelen. “Daarbij is duurzaamheid een relevante behoefte van verladers om rekening mee te houden, en waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden in de markt. Bewezen succesvolle concepten als het Extended Gate concept van ECT, de ‘landlord’-rol die Rotterdam kiest en de ontwikkeling ‘inland’ terminals, zijn goed maar nog te versnipperd. Dergelijke vernieuwende en duurzame initiatieven bieden groeikansen mits zij breder in de sector worden neergezet, waarbij over de landsgrenzen heen kijken een duidelijke pré is.”