De geplette opbouw van het stuurhuis ligt op de achterzijde van het roefdek. (foto Hans Heiligers)
Als je op de foto ziet dat de bovenkant van het stuurhuis in geplette toestand is geëindigd op de achterzijde van het roefdek dan is de kop van dit artikel volledig op zijn plaats. Met veel tegenwoordigheid van geest en het juiste engeltje op zijn schouder kan de schipper van ms Maranto nog na vertellen wat hem vanochtend op het Wilhelminakanaal is overkomen.
Het ms Maranto was nog niet geheel onder de brug doorgevaren toen het brugdeel al heel ver was gezakt. (foto Hans Heiligers)
De Maranto van 536 ton is eigendom van VOF Smit Bevrachtingen in Rotterdam. Michiel Smit was snel aan boord om support te geven aan zijn schipper en voor de vaststelling van de enorme schade. Hij stond ook de autoriteiten te woord.
Afstandsbediening
De Brug Bosscheweg wordt bediend door de Bediencentrale Tilburg, waar men grootschalig bezig is met een upgrade en moderniseringsprogramma. Er wordt daarom tussendoor bediend vanaf een tijdelijke centrale op het parkeerterrein.
Over het op afstand bedienen van sluizen en bruggen is al veel geschreven, we zullen de onderzoeken afwachten. Feit is wel dat toen de Maranto onder de geopende brug doorvoer het brugdek te snel naar beneden kwam: het schip was er nog niet volledig doorgevaren.
De vaart is gestagneerd en dat geldt ook voor het wegverkeer. De brug neemt ook voor het wegverkeer een strategische plaats in binnen en rond Tilburg.
(Hans Heiligers)
Michiel Smit maakt duidelijke gebaren. Achter hem zijn schipper annex geluksvogel. (foto Hans Heiligers)