2015 kan eindelijk het jaar van definitief herstel worden voor de binnenvaart. ABN AMRO is in elk geval positief: het ladingvolume groeit en de lagere dieselprijs zorgt voor betere marges.
Dit jaar groeiden de vrachtvolumes al, blijkt uit de sectorprognose die de bank maandag 15 december publiceerde. Daarvan profiteerden verschillende branches binnen de transportsector, maar de binnenvaart nog niet. Komend jaar ziet er ook voor de binnenvaart beter uit, aldus ABN AMRO. ‘Voor 2015 en 2016 groeien de vrachtvolumes door de aantrekkende economie verder en geven daarmee een impuls aan de omzet van de transportbedrijven.’
Bouw
Uit de CBS-cijfers van vorige week blijkt dat de omzet in de transportsector als geheel in het derde kwartaal voor het eerst hoger was dan in hetzelfde kwartaal van 2008, toen de crisis toesloeg. De omzetgroei van 2014 zet in 2015 en 2016 door dankzij de economische groei, die voor hogere vrachtvolumes zorgt. Daarnaast zal de bouw een impuls krijgen, onder andere door het aantrekken van de woningmarkt.
ABN AMRO voorspelt meer lading voor de binnenvaart. (archieffoto Tekst & Toebehoren)
De binnenvaart zag haar omzet in het derde kwartaal juist nog dalen. ABN AMRIO verwacht dat de omzet in deze branche 2014 nog wel met een plus afsluit. ‘maar het blijft een lastige tijd voor de binnenvaart. Overcapaciteit en lage tarieven blijven structurele problemen in een deel van de binnenvaart.’
Lichtpuntjes
Toch zien de economen van de bank lichtpuntjes. ‘Eén daarvan is de economische groei in de eurozone en een ander is de daling van de olieprijs.’
De droge ladingvaart profiteert van het herstel in de eurozone. ‘In deze deelmarkt zien we dan ook voorzichtig herstel.’ Daarnaast kan de daling van de olieprijs op twee manieren positief doorwerken in de resultaten van de binnenvaart. Allereerst door de gunstige invloed op de marges, doordat de brandstofkosten lager uitvallen. Maar daarnaast kan de lagere olieprijs voor de door overcapaciteit geteisterde tankvaart extra werk betekenen.
Hogere vraag naar olie
De olieprijs is met circa 40 procent gedaald en ligt nu onder de 65 dollar per vat. ABN AMRO verwacht dat de olieprijs in 2015 licht zal stijgen. ‘Bedrijven zullen van de lage olie prijs willen profiteren door nu in te slaan. Dit zal zeker het vervoer van olie een impuls kunnen geven.’
De kans dat de hogere vraag naar goedkope olie ook weer tankers uit de markt zal halen omdat ze voor opslag worden gebruikt – zoals tot een jaar geleden gebeurde – is niet zo waarschijnlijk. Sinds 2009 is de olieopslagcapaciteit in de zeehavens flink uitgebreid. De tankopslag is vrijwel zeker voldoende om de hogere vraag op te vangen.