Ships Waste Oil Collector BV (SWOC) brengt een tweede dubbelwandige type C gesloten tanker in de vaart. Deze Aqua Ligera is geschikt voor de inname van alle denkbare vloeibare slops zowel chemie en mineraal. Shipbuilding Rensen-Driessen BV bouwde het casco in Turnu Severin. Shipyard Breko BV in combinatie met tien jaar SWOC-ervaring realiseerden de Aqua Ligera tot de meest moderne en veilige sloptanker actief in West- Europa …. met GreenAward vanzelfsprekend!
Van dit 86 x 11,46 meter en 2.268 ton grote casco, zegt projectleider Theo de Jong, ‘zijn we onder de indruk. Het beproefde en fraaie model is overdekt gebouwd. Het ijzer komt er zwart binnen, schuift door de zandstraal-unit naar de plasma-snijmachine. Frames en maatvoering zijn zo scherp als de tekening. Vrijwel alles wordt met Oerlikon-elektroden automatisch gelast. Twee medewerkers krimpen huid en boeiing zo strak als een auto. Het lijkt op jachtbouw met bovendien uitstekende survey van Rensen-Driessen. Overigens is afbouwen met Breko’s projectleider Alex Mutsaars en zijn team, evenals met de jongens van Willemsen Scheepsinterieurbouw, een genoegen. Vakwerk!’
Imago
Niettegenstaande dat slop-inzameling tot de meest gecontroleerde activiteit behoort, heeft het een ‘morsig’ imago. De inzameling bij SWOC wordt uitgevoerd met een splinternieuw schip dat is uitgerust met een stikstofinstallatie waarmee inert wordt verladen. Het accent ligt op veiligheid waarbij geen druppel wordt gemorst! Tussen elke tank zit een terugslagklep zodat dampen zich niet kunnen mengen. SWOC is met acht vaartuigen in de ARA-havens actief.
SWOC Rotterdam Botlek werkt overeenkomstig ISO 9001 en ISO 14001 en door VROM afgegeven vergunningen voor het inzamelen van alle soorten vloeibare scheepsafval in geheel Nederland. Voor de havenautoriteiten is SWOC een officiële ontvangstvoorziening van scheepsafvalstoffen.
(foto’s Johan de Witte)
Om illegale olielozingen op zee tegen te gaan, is in het Rotterdamse havengeld een hoeveelheid olieafgifte ingecalculeerd, in overeenkomst met het kW motorvermogen. Voor de toekomst wordt gestreefd dat zeeschepen met lege sloptanks de haven verlaten, ter voorkoming dat slop de zee bevuilt.
SWOC-schepen hebben Latijnse riviernamen. Ligera is Romeins voor Loire, vertelt kapitein Martin van Lenten als hij ons zijn schip laat zien. De Stellendammer van origine liep de laatste vier weken mee in de afbouw. Zeven jaar geleden stapte hij van de 42 x 9 meter kotter Stellendam 42. De gasolieprijs in combinatie met 3600 pk Wärtsilä noemt hij hiervoor als reden.
Compleet uitgerust
Deze hoofdmotor is een door Koedood geleverde 1276 pk Mitsubishi. De gehele elektrische installatie realiseerde AIM. PSI heeft een optimaal functioneel leidingwerk geïnstalleerd. Twee Bornemann-pompen ondersteunen dat en specifiek voor slops een Vogelzang-vacuümpomp met filterwerk geplaatst, geschikt voor olie, vodden en laspinnen.
Voorin vinden we een Heatmaster-ketel. Een blik in de stuurhut bewijst dat de timmerlieden van Willemsen in afwerking geen onderscheid maken tussen jachten of werkschepen. De kolomstuurhut heeft een duurzaam karakter van Alubouw de Mooij.
‘Een compleet uitgerust schip’, zegt Martin. ‘ Een beauty waarmee we bij de chief engineer best wel indruk maken. Het is apart werk, je weet – behoudens monstering – nooit precies wat voor slops je overneemt. Daarom kiezen we structureel voor veiligheid.’
Nog even dit
In deze tijd een schip bouwen, dan wil je met het oog op de toekomst aan de hoogste norm voldoen. Dus heeft SWOC de Aqua Ligera met een 50.000 euro kostende uitrusting voorbereid voor een katalysator en filter, in afwachting van subsidietoewijzing.
Echter…de firma ontving bericht dat ze nr. 61 waren en dus uitgeloot. Los van de discussie wel of geen subsidie zou de overheid subsidie niet moeten verdelen onder aanvragers?
Maar nee, een 130.000 euro kostende installatie wordt vrijwel 100 procent gesubsidieerd. De subsidie beperkt zich hiermee tot een klein aantal ondernemers. Een wonderlijk overheidsbeleid!
(Johan de Witte)