- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwmts Imperial Gas 91: handhaving strategie voor innovatieve scheepsbouw

mts Imperial Gas 91: handhaving strategie voor innovatieve scheepsbouw

- Advertentie -

Delen

Wanneer het pontje zijn rijklep laat zakken aan de Heusdense wal van de Bergse Maas ligt het grootste deel van de veerstoep onder water en kijken we door de hoge waterstand bijna meteen op de dijk. Vandaar ben je binnen de kortste keren op de werf van Teamco Shipyard.

Gastankers in afbouw vormen daar de laatste jaren een terugkerend en vertrouwd beeld langs hun afbouwkades. Als we die beelden in ons geheugen oproepen horen daar de namen bij van LRG Gas 87 tot en met LRG Gas 90. Overigens hebben die namen op de tankschepen hun langste tijd gehad. Alle schepen van de Lehnkering ondernemingen die thuishoren onder de Imperial Shipping Group zullen in de nabije toekomst met één logo en een herkenbare styling en benaming over de Europese binnenwateren varen. De nieuwe gastanker Imperial GAS 91 wordt daar meteen mee afgeleverd en dat zien we al op de voorzijde van het stuurhuis. Het zal nog een flinke operatie worden voor dat de gehele voormalige vloot van Lehnkering op dezelfde wijze haar uitstraling naar de markt krijgt, maar er wordt stevig aan gewerkt.

 

Dit flink opvallende reddingsvest rekent af met alle donkergekleurde voorgangers. (foto’s Hans Heiligers)

En dat hebben ze ook bij TeamCo gedaan; het schip is met twee weken voorsprong binnen het turnkey-project opgeleverd. We blijven zo’n nieuwe gastanker imponerend vinden: één grote brok indrukwekkende techniek. We bedenken eveneens dat daar ook veel verantwoordelijkheid bij hoort, zowel van de ontwerpers als degenen die aan het schip hebben geleverd en gewerkt. Als het schip morgen definitief van de werf vertrekt, is voor hen daarmee het project succesvol afgesloten. Voor kapitein Olaf Schwarze en zijn bemanning die daarmee aan hun eerste reis beginnen, betekent het de aanvang van een continue verantwoordelijkheid voor een veilige vaart met deze nieuwste gastanker van de Imperial Shipping Group.

Voorbijgevlogen
Olaf begroet ons bij het stuurhuis waar we met hem spreken. We horen dat de drie maanden afbouwen in Heusden voorbij zijn gevlogen. Dat kon je niet van de kilometers zeggen die op zijn kilometerteller werden bijgeschreven wanneer hij in het weekeinde naar zijn gezin in Hamburg reed. Overigens is Schwarze’s betrokkenheid bij ‘zijn’ schip zo groot dat hij absoluut “geen dag van de afbouw had willen missen”. vertelt hij ons.
De rode draad die door het schip loopt, draagt het etiket van veiligheid en voorkomen van risico’s. Dat zie je overal aan boord en dat horen we als we met de medewerkers van de Imperial Shipping Group spreken. Het zijn Gerhard Horst en Willy Klaus Fanter, respectievelijk marine superintendent en rederij-inspecteur. Meten, vergelijken en checken: pas dan komt er op de juiste plaats binnen de vele mappen en lijsten een goedkeurend vinkje te staan.
Iemand die ook veel van veiligheid weet is Fop Mooyaart van Dräger Nederland BV, die de laatste spullen aan boord brengt, waaronder reddingsvesten. Ze zijn niet uitgevoerd in donkerblauw zoals je ze veel te vaak tegenkomt. De vesten die Mooyaart demonstreert zijn knalgeel en volop reflecterend en dat geldt zelfs voor de scheepsnaam die op het vest is aangebracht.

Duurzame groei
Er volgt een stevige uitleg over het gebruik waarbij niets over het hoofd wordt gezien.Met de bouw van deze reeks nieuwe schepen bevestigt de Imperial Shipping Group dat hun jaren terug uitgesproken visie over een duurzame groei van de markt, werd bewaarheid.
En door het handhaven van die strategie binnen hun innovatieve scheepsbouw, wordt daarmee door hen een duidelijk signaal aan de markt afgegeven. Europa’s grootste binnenvaartonderneming voor vervoer van droge (bulk)lading, chemie, minerale producten en projectlading levert daarmee hun klanten een toegevoegde waarde. Het nieuwe tankschip is geschikt voor het vervoer van veel vloeibare gassen zoals butaan, propaan, butadiene en propeen. De zes door Gronemeyer & Back gebouwde tanks hebben een inhoud van 460 m3. Het casco voor dit dubbelwandige schip met Scheldehuid werd ook nu weer door Rensen-Driessen Shipbuilding geleverd. Het is onder klasse van Bureau Veritas gebouwd bij de Roemeense Severnav Shipyard.

(Hans Heiligers)


Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -