Aan de kade in de haven van Urk is dezer dagen volop bedrijvigheid. Shipkits uit Groningen heeft er een tijdelijke werklocatie ingericht voor de complete afbouwbegeleiding van drie Multi Purpose Heavy Lift zeeschepen. De eerste in deze reeks van drie is de Atlantic Dawn, die is gebouwd voor Hartman Shipping op Urk. Inmiddels is de afbouw van nummer twee, de Arctic Dawn, ook ver gevorderd en ligt het casco van nummer drie, Indian Dawn, ook al aan de Urker kade.
De relatief korte en smalle Atlantic Dawn en haar zusterschepen – met een lengte van 111 meter en een breedte van 17 meter – onderscheiden zich door de relatief geringe diepgang van slechts 5,94 meter bij volle belading, aanzienlijk minder dan vergelijkbare zware ladingschepen. Hiermee kan het schip laden en lossen in verreweg de meeste zeehavens ter wereld.
Ook onderscheidt het schip zich met een relatief hoge snelheid van 17 knopen bij volle belading, onder meer dankzij het ranke en gestroomlijnde onderwaterschip. De hoge snelheid vergroot het aanvaarbereik van het schip aanzienlijk, waarmee rendabele inzet in een groter gebied mogelijk is. Om deze snelheid te kunnen bereiken zijn de Multi Purpose Heavy Lift vessels uitgerust met een MAK-hoofdmotor van 4000 kW.
150-tons draadkranen
Het schip is voorzien van twee reusachtige 150-tons draadkranen van de Neuenfelder Maschinefabrik GmbH (NMF), waarmee het volledig zelfstandig projectlading tot 290 ton kan laden en lossen, tot een hoogte van 16 meter. Voor de balans is het schip uitgerust met twee anti-heelingtanks van 350 kubieke meter per stuk, eentje aan stuurboord en eentje aan bakboord. Voor gelijktijdig gebruik van beide kranen is er bovendien een ballastponton aan boord. Dankzij de on-boardkranen voor heavy-lift doeleinden in combinatie met het geringe formaat en de minimale diepgang zijn de Atlantic Dawn en haar zusterschepen bij uitstek geschikt voor inzet in zeehavens waar overlaadfaciliteiten in sommige gevallen beperkt blijven tot 40-tonskranen, zoals die bijvoorbeeld nog volop te vinden zijn in Afrika. Het schip heeft een laadvermogen van 4.400 ton en kan ook in open-top-conditie varen. In dat geval kan het altijd nog 3.500 ton transporteren.
“De combinatie van de hoge snelheid en de heavy lift maken het schip uniek’’, vertelt afbouwbegeleider Hans Stoit van Shipkits. Voorzien van tussendekken kan het schip desgewenst met twee of zelfs drie lagen lading varen. Naast het tussendek is het schip hiertoe voorzien van een volledig vlak flushdek. De gangboorden worden overdekt door het bovendek, evenals de lieren voorop. Bijkomend voordeel is dat deze overkapping de lieren beschermt tegen kwalijke invloeden van het zoute zeewater.
Opvallend aan het schip is verder dat het de opbouw met accommodaties en stuurhuis voorop heeft. Dit om exceptioneel hoge lading mee te kunnen nemen zonder obstructie in de zichtlijnen. Bovendien maakt dit het transport mogelijk van uitzonderlijk lange lading, die aan de achterzijde van het schip tot 40 meter kan oversteken.
Shipkits
Shipkits heeft zich sinds de overname van de Duitse Ostsee Ausrüstungsgesellschaft (OAG) ontwikkeld van een sectiebouwer tot een complete aanbieder van faciliteiten voor de scheepsbouw. Shipkits kan complete turnkeyprojecten bieden die naast de bouw bestaan uit financiering, projectmanagement, ontwerp, volledige 3D-engineering, materiaallogistiek, schilderwerk, prefab en installatie van piping en outfitting en installatie en inbedrijfstelling van machines.
De Atlantic Dawn en haar zusterschepen zijn voorbeelden van dergelijke turnkeyprojecten Het meeste constructiewerk vindt plaats in Polen. Zo werden de casco’s van de drie Multi Purpose Heavy Lift schepen gebouwd op de eigen Partner Shipyard in het Poolse Szczecin (Stettin). De lokale vaklieden worden hierbij begeleid door Nederlandse scheepsbouwexperts. Shipkits zet haar kennis en ruime praktijkervaring in om ideeën zo goed mogelijk te realiseren. Daarbij combineert de scheepsbouwer een no-nonsense-mentaliteit met korte communicatielijnen om te komen tot zo efficiënt mogelijke bouw.
Daarbij spelen de veelal vaste en immer kundige onderaannemers een belangrijke rol. Zo is er bij de ontwikkeling van dit scheepsconcept nauw samengewerkt met C-Job Naval Architects & Engineers in Hoofddorp, die het idee van opdrachtgever Daniël Hartman en bouwer Shipkits tot in de puntjes engineerden. De nautische apparatuur is geleverd door Imtech, voorheen Radio Holland en Piet Brouwers is verantwoordelijk voor de volledige elektrische installatie aan boord. De luikenwagen is geleverd door Coops Nieborg.
(Jan Johan ten Have)