Parkeren voor het gebouw van General Bunkering Services (GBS) langs het Houtdok is nooit een probleem. Als we het kantoor binnenstappen zien we het bekende beeld van de medewerkers die uiterlijk onbewogen beeldschermen raadplegen terwijl ze klanten te woord staan die onder hectiek van deadlines meer dan eens het onmogelijke wensen. Dit zijn de mensen van de bevrachting en planning die op de achtergrond hun diensten verlenen en er voor zorgen dat de producten in de juiste kwaliteit en met sluitende documenten altijd weer binnen het overeengekomen tijdstip bij de klanten worden afgeleverd. Ze werken daarbij geroutineerd als een twee-eenheid samen met hun collega’s aan boord van de GBS-tankschepen die binnen de grote Belgische zeehavens een vertrouwd beeld vormen.
(foto’s Hans Heiligers)
We vinden het altijd weer gezellig om managing director Erik Vermeylen te ontmoeten en met hem in gesprek te gaan en ook walkapitein/duizendpoot Marcel Allard neemt plaats aan tafel. Aan die tafel noteerden wij de laatste jaren de details en achtergronden van de voorgaande zes dubbelwandige nieuwbouwschepen: mts Beethoven, mts Paganini, mts Ravel, mts Rossini, mts mts Verdi en mts Vivaldi.
Vlootvernieuwing
Als we die uitbreiding van GBS en de aan haar gelieerde ondernemingen en deelnames doornemen blijkt dat juist die vlootvernieuwing tot nu toe de reden is voor het tempo in de investeringen voor vervanging en uitbreiding van estuaire schepen die de stookoliebevoorrading op de Belgische kust verzorgen. Natuurlijk kent iedereen de ‘oude’ Mozart; al is het alleen al om zijn mooie lijnen en statige uitstraling, zowel op zee als op de vaste ligplaats aan het Kattendijkdok.
“Het schip doet nog dienst en is daartoe volledig geklasseerd”, zegt Erik Vermeylen. En als de oude Mozart ooit met pensioen gaat blijft de naam Mozart ook in de toekomst aan GBS verbonden. Deze naam prijkt daarom reeds nu al op het estuaire nieuwbouwtankschip dat als eerste van twee de estuaire vaart weer stevig op de kaart gaat zetten van de grote zeehavens in België en Nederland.
Strakgelijnd
De nieuwe Mozart zal haar diensten verlenen via tussenkomst van Elitra in Breda dat voor haar de bevrachting zal verzorgen. Het bevrachtingskantoor kan de 2.524 ton tellende Mozart in haar vlootlijst opnemen met de aantekening dat het met haar maatvoering van 86 x 11,40 x 4,30 meter een handelbaar schip is dat zonder beperkingen bij alle havens van het ARA-gebied kan worden ingezet. Het schip telt acht standaard tanks en een centertank. Het is een 2-partijenschip voor gasolie en stookolie.
Enkele dagen later bewonderen we zelf het schip bij VeKa in Werkendam waar het de haven domineert en waarbij al veel voorbijgangers even hebben stilgestaan. Het is een echte estuaire met alles wat daar bij hoort, te beginnen met de indrukwekkende boeg en een stoer strakgelijnd stuurhuis met bijpassende brug.
Karaktervol
Ook de technische details die Marcel Allard voor ons opdiept maken indruk. De machineruimte in het voorschip herbergt de thermische ketel van Heatmaster, de boegschroeven van Verhaar Omega en twee Caterpillar C18 generatorsets. Er zijn ook nog twee kleinere Caterpillar C4.4 generatoren, een op het voorschip en een achter. De twee hoofdmotoren zijn van Caterpillar type C3508 van 1065 pk bij 1600 toeren.
De lessenaar van dit estuaire schip is door De Combinatie met een karaktervol houtmotief uitgevoerd en toch brandvrij opgeleverd. Bovendien voldoet de ruime werkplek tevens aan de strenge regels van de International Protection (IP) beschermingsgraad voor elektrisch materieel zoals die binnen de definities van IP55 voor spatwater zijn omschreven.
Mozart zal ongetwijfeld de juiste snaren weten te raken en een goede toekomst tegemoet gaan.
(Hans Heiligers)