Ook al gaat het goed met een ondernemer, de wereld staat niet stil en verandert steeds. Je moet ogen en oren altijd openhouden, nooit tevreden zijn en op tijd investeren. Sander en Astrid van den Hurk-van Oijen hebben met veel plezier op de Calcit 2 gevaren. Toch speelde er in Zwijndrecht binnen de maatschap Van den Hurk-Slokkers al langere tijd het plan voor een nieuwbouw. Een nieuwbouw van een bijzonder schip dat onder zeer hoge kwaliteitseisen geschikt is voor het vloeibaar vervoer van calciumcarbonaat dat gewonnen wordt uit krijtrotsen in Engeland en Noorwegen. Het wordt gebruikt bij de productie van papier.
De hoofdrolspelers bij de doop.
“De vorm waarin de kalk op het nieuwe mts Calcit 12 vloeibaar en pompbaar wordt vervoerd plaatst het onder de noemer slurry”, zegt Patrick van Suijlekom van Maaskade Bevrachters B.V. ons tijdens de proefvaart. Op het voorschip wappert hun vlag hoog in de mast naast die van Wijgula B.V. uit Druten. Dat is niet de enige parallel tussen die bedrijven. Ook het hoge niveau voor een veilig en geconditioneerd vervoer van de lading geschiedt bij beide ondernemingen onder streng gecertificeerde ISO-normen.
Onderdekse geheimen
We gaan eerst nog even terug naar het moment dat de nieuwbouwplannen concreet werden. Samen met zijn zwager Eric Molegraaf van Eric Interior Design uit Nijmegen werd er heel wat besproken en geschetst, zowel voor het casco, techniek als interieur. Daarna stapten ze met het definitieve concept naar Wim Driessen en Ubbo Rommerts van Rensen-Driessen Shipbuilding B.V.
De gesprekken resulteerden in de opdracht voor de bouw van dit naar eigen ontwerp bedachte casco op de werf in Roemenië. Tijdens de doop van het schip zou Wim Driessen daarover zeggen dat Sander van den Hurk een lijst met opties had die tot in Tokio strekte. Maar ze zijn alle naar tevredenheid verwerkt.
Al met al is het nieuwe 100 x 10,50 meter mts Calcit een uniek, snel en betrouwbaar schip geworden dat niet snel is te imiteren, vooral als je de onderdekse geheimen er van niet kent. Benedendeks is het of je in een varende fabriek bent terechtgekomen. Talloze leidingen, pompen en vijf grote tanks maken je in die ruimte heel klein.
Vijfde tank
Bij de plannenmakerij kon men er van uitgaan dat de vier door Willems Constructie uit Leeuwen gebouwde RVS tanks die tot nu toe in de ruimen van de Calcit 2 stonden probleemloos een tweede leven konden aanvangen in het nieuwe schip. De relatie tussen Willems en de maatschap Van den Hurk-Slokkers gaat ver terug in de tijd en is altijd prima verlopen.
De combinatie van Miron en Eric Interior Design stond garant voor een geweldig resultaat. (foto’s Hans Heiligers)
Wim den Bieman van Willems vertelt ons wat zijn medewerkers zoal hebben gedaan aan het nieuwe schip. Er werd een nieuwe tank gebouwd van 240 m3 waarmee het totaal op vijf kwam. Ingegeven door de kennis en ervaring van Sander van den Hurk heeft Willems aanpassingen en uitbreiding gerealiseerd voor het optimaliseren van het laad- en lossysteem en ballasten. Verder bouwden ze de ingang naar het ruim, trappen met leuningwerk, luiken en dekkisten. Al het RVS werd in samenwerking met Inox Surface Treatment gereinigd en gebeitst.
Zonder Scheepswerf en Machinefabriek ‘t Ambacht zou er van de plannen tot het inbouwen van de tanks niets zijn terechtgekomen. In de Calcit 2 waren de tanks zijdelings gesteund terwijl ze nu vrij staan opgesteld. Dat werd door de werf opgelost met extra wandversteviging en een afdoende borging. De nieuwe tank werd tussen de twee bestaande geplaatst. Ook het sluiten van het dek werd door ‘t Ambacht geregeld waarna het stokje werd doorgegeven aan Dolderman voor het inbouwen van de hoofdmotor Caterpillar 3512, twee generatorsets C18 en een John Deere.
Bedrijfszeker
Bogenda Electro B.V. verzorgde de elektrische installaties, onder meer voor het bedrijfszeker functioneren van de zes ladingpompen, twintig elektrische afsluiters en de zestien mixers die tijdens de reis continu draaien om de lading vloeibaar te houden. Ben Sijbesma van Sygo b.v.
installeerde zowel in het stuurhuis als op dek apparatuur om gegevens uit te lezen van de metingen van hoogte, ballast, gasolie, water en lading. Voor het laatste werd gebruik gemaakt van laser-sensoren omdat die bij uitstek geschikt zijn voor dit type vloeibare lading. Ondertussen werkten de medewerkers van Johan de Leeuw aan het door Eric Molegraaf ontworpen interieur van de woningen op het voor- en achterschip en het stuurhuis. Afgaande op de reacties tijdens de open dag mocht het resultaat er zijn.
Terwijl er in de Bilt een tropische dag in de grote boeken werd bijgeschreven, was een grote groep familie, vrienden en relaties getuige van de doop die plaatsvond op de Maasboulevard in Zwijndrecht. Ze zagen hoe Astrid van den Hurk-van Oijen onder toeziend oog van Sander en hun kinderen Rosanne, Fleur en Maud met één elegante zwaai de fles feestelijk liet knallen. Aalmoezenier Van Welzenes verzorgde op zijn unieke en karaktervolle wijze de inzegening.
Daarna was het de hoogste tijd om de laatste paar honderd meters af te leggen naar Kade 100 voor een gezellig samenzijn waarbij het nergens aan ontbrak. We hoorden daar van Wim Driessen dat zowel hij als Sander en Astrid, Eric Molegraaf en zijn vrouw Ingrid van Oijen elkaar al kennen sinds hun tijd op het internaat in Nijmegen. Zelfs op zaterdagmiddag in Zwijndrecht is de wereld klein.
(Hans Heiligers)