De gloednieuwe Hartman m2Runner heeft met 3.000 vierkante meter twee keer zo veel dekoppervlak als vergelijkbare schepen van 3.000 ton draagvermogen. Bovendien mag dit schip varen met open luiken op zee, wat de mogelijkheden voor transport van projectlading verder verruimt. Het eerste in deze reeks van – vooralsnog – drie schepen de Oceanic, komt een dezer dagen in de vaart.
“Dit schip kan evenveel projectlading aan als een 6.000-tonner, tegen de kosten van een 3.000-tonner’’, legt directeur Johan Hartman van de Hartman Marine Group uit. De vierkante meters dekoppervlak zijn onder meer gewonnen dankzij een markant smalle accommodatie met brug, die minder dan de helft van de 15 meter in beslag neemt die het schip breed is. Dit stelt het schip in staat om ook afwijkende lengtematen te transporteren. Bovendien is het schip voorzien van een doorlopend dek aan de bovenzijde van de oorspronkelijke coaming. Deze aanpassingen leveren een optimaal gebruik van de beschikbare ruim- en dekoppervlak wat een grote efficiency en flexibiliteit oplevert met overeenkomstige kostenbesparingen.
Gevaarlijke lading
Hoewel het schip in principe is gebouwd voor projectlading, beschikt het over een nog ander belangrijk onderscheidend vermogen: het is voorzien van IMO-klasse 1, waarmee het is geclassificeerd voor het transport van de zwaarste categorie gevaarlijke lading. Hiermee wedt Hartman niet op één paard, hoewel hij wel duidelijk inzet op ontwikkelingen in de markt van offshore en windenergie.
De Hartman m2Runner is een groen schip, wat het voor opdrachtgevers aantrekkelijk maakt in het kader van hun eigen carbon footprint. Dat is hedentendage zwaarwegend voor overheden en bedrijfsleven, zeker waar het gaat om sectoren die zich bezighouden met duurzame energievoorziening, zoals de windenergie-industrie.
De duurzaamheid van het projectladingschip zit, vanzelfsprekend, in de enorme hoeveelheid projectlading die de Oceanic – gerelateerd aan schepen van vergelijkbaar formaat – kan transporteren. Daarnaast zorgt het in verhouding lage motorvermogen voor minder gebruik van fossiele brandstoffen en een lagere uitstoot van schadelijke gassen.
Opmerkelijk is het aanwezige motorvermogen. Het schip is niet gebouwd voor snelheid – het vaart rond 12 knopen – dankzij de 1700 pk sterke Wärtsilä in de machinekamer. De Oceanic en de toekomstige zusterschepen mogen varen zonder hoofdmachinist aan boord. Met de nieuwste technieken worden dagelijks data van temperaturen en druk van de hoofdmotor doorgeseind naar Wärtsilä in Finland, waar technici deze gegevens monitoren en zo de taken van de hoofdmachinist voor hun rekening nemen.
Concept
Dit gloednieuwe concept komt uit de koker van Hartman Marine Groep. Bij de doorontwikkeling werkte Hartman nauw samen met Vuyk Engineering en Conoship. Laatstgenoemde verwerkte het concept van Hartman tot scheepsbouwkundig ontwerp. Voor de cascobouw zocht Hartman samenwerking met het Groninger Shipkits dat de bouw verzorgde op de werf van de Groningers in het Poolse Szczecin (Stettin) volgens het eigen plug and play-concept.
De samenwerking tussen Hartman en Shipkits is niet nieuw. Zo verzorgden de Groningers de bouw van het casco van de Deo Volente, die in 2007 werd onderscheiden met de Schip van het Jaar Award van de KNVTS. En ook voor de Hartman-schepen Eendracht, Pacific Dawn en Atlantic verzorgde Shipkits de cascobouw. Op de Poolse werf zijn momenteel de casco’s in aanbouw voor nog meer Hartman m2Runners, waarvan de eerstvolgende wordt afgenomen door twee broers van Hartman en de derde weer voor de eigen vloot is.
De bouw van het casco ging van start in augustus vorig jaar en duurde tot april. De afbouw vond plaats in slechts twaalf weken. “Dat mag een grote prestatie genoemd worden en was alleen mogelijk door de flexibele organisatie en goede relatie met onze onderaannemers”, zegt Hartman.
Brug
De Oceanic heeft nog een primeur aan boord: het is het eerste Nederlandse schip dat is uitgerust met het Integrated Bridge System van Consilium. En tevens het eerste Nederlandse schip dat door de Zweedse bouwer en leverancier van nautische apparatuur en marktleider in brand- en detectieapparatuur zelf is geïnstalleerd.
“Het is een pilotproject”, zegt general manager Michael Noorlander van Consilium in Nederland, daar meteen aan toevoegend dat de inbouw probleemloos en keurig volgens tijdschema is verlopen. Hij is ingenomen met de samenwerking met Hartman: “Johan Hartman houdt, net als wij, wel van een nieuwe uitdaging. Het is een heel mooi project, dat dankzij heldere communicatie en korte lijnen met Hartman en elektrotechnisch installatiebedrijf Piet Brouwer uitstekend is verlopen.”
“Een extra uitdaging bij dit eerste inbouwproject was voor Consilium de beperkte ruimte in het stuurhuis. De nautische apparatuur (navigatieapparatuur, GMDSS en gyropackage) is daarom verdeeld over twee verdiepingen. Desondanks was het af en toe wel passen en meten. Noorlander: “Hier is echt elke centimeter benut.”
(Jan Johan ten Have)