Met brandstoftank-ontluchting 1.80 boven dek en al het overige waterdicht afsluitbaar, blinden voor de ramen, stalen woningdeur, trap binnendoor en ander slecht weer bestendige uitvoering, moet het al gek gaan dat de Stad Stavoren voor het IJsselmeer en Wad verwaaid ligt en Terschelling zonder voorraad valt.
In augustus gaat het bestaande mts Stad Stavoren van A. de Groot Olietransport in andere handen over. Voor het zover is, wilde de firma met een nieuwe Stad Stavoren in de vaart komen. Hiervoor kwam A. de Groot met makelaar René Kriesels overeen die een door de Gebr. de Jonge te Kladovo gebouwd, 86 x 9.50 meter groot casco aanbood. Voor de inbouw kwamen de partijen rond bij TeamCo.
Stavordia
Hoewel het een gerenommeerd model is en het achterverblijf voldoende plek en privé biedt voor de crewleden, werd voor meer equipment-ruimte de voorroef verwijderd. Rugotech installeerde een leidingstraat die werd afgestemd op meer dan een halve eeuw ervaring van A. De Groot.
Om de klant, zoals op Terschelling volgens afspraak te leveren, verlangt zowel van schip en bemanning een zoutwater imago. “We hebben hem watervast gemaakt”, zegt Auke de Groot die zelf met zijn vrouw Bettie aan het roer van de Stavordia staat. “Deze nieuwbouw begeleid ik samen met Tjerk Koops, die er vanaf het begin al bij is. Afwisseling met nieuwbouw, is welkom.”
“TeamCo werkt zoals wij dat in de firma ook doen. Het matcht prima! Je leert er veel van en weet hoe de dingen in elkaar zitten als je er straks mee onderweg bent.” We vragen Auke de Groot hoe dat nou zit met de Scheepstuigerij De Groot. “Het is een aparte firma van mijn oom en zij hebben vanzelfsprekend onze scheepsuitrusting geleverd.”
Roots
In 1904 begon Meindert de Groot een zeilmakerij en handel in scheepvaart- en visserijbenodigheden in Stavoren. Toen de beroepsvaart de zeilen voor motoren streek, zette hij een oliehandel op. Junior Auke de Groot start in 1954 A. de Groot Olietransport om olie in te kopen voor het met eigen schip bevoorraden van klanten.
De zonen Henk en Auke de Groot nemen in 1984 het bedrijf over van hun vader. In 1996 besluiten zij het bedrijf op te splitsen in Firma M. de Groot Scheepstuigerij onder leiding van Henk de Groot en Auke de Groot neemt samen met zijn vrouw, Ellie de Groot-Zwaan, het roer in handen van A. de Groot Olietransport. Vandaag praten we met Auke – Auke van Auke – en meteen zegt hij: “Mijn ouders doen volop mee en mijn zus Geesiena zorgt voor de veiligheid van ons bedrijf.”
We kennen inmiddels namen als Starum (1957), Stavo (1962), Stavera (1967) Stavria, Stavordia (2008) en Stad Stavoren met hun blauwe boeiing. Drie zijn er verkocht, met de overige drie schepen bedient de firma eigen klanten en transporteert eveneens voor Interstream Barging. Trots op rde oots en de Friese havenstad kan de familie niet ontzegd worden. Dat mag, want Staveren is niet van gisteren. 951 jaar geleden was het al een stad! Door haar ligging brachten kooplieden en schippers de stad tot bloei.
Aan boord
Een schip dat in Kladovo in de spanten is gezet, TeamCo installeerde en Lloyds-klasse heeft, is in orde. Wanneer schilders dekhuis en brug met plamuur gladstrijken en laswerk een zuivere radius geven, is de basis voor een pleziervaartuig gelegd. Voeg daar wat aandachtpunten aan toe, zoals: de pompen van Kampers op rubber, Rugotech dubbelleidingstelsel waarin kwaliteit, snelle afronding en betrouwbaarheid zijn verwerkt alsook gewicht/equipment zodanig is opgesteld dat het schip een tikkie over bakboord ligt waardoor leeg ook leeg is en het is perfect.
Werkina installeerde de elektrische equipment, Van der Velden stuurt het achterschip en Verhaar het voorschip. Een Caterpillar 3508 brengt de gang erin en Hoogendoorn timmerde zoals gebruikelijk met een hoog deugdelijkheidsgehalte en comfort woning en stuurhut. De inrichting van de stuurhut en indeling van lessenaar zijn kopieën van de andere schepen, waarmee een kapitein blindelings alles kan vinden als hij overstapt.
Auke de Groot jr.: “Deze Stad Staveren is onze aanpassing naar dubbelwandig. Ons bedrijf is kleinschalig en compact en blijft daardoor persoonlijk. Direct contact met onze klanten, duidelijkheid en overzicht vinden wij belangrijk. We blijven het bedrijf vernieuwen, verbeteren en verjongen, om aan wetgeving te voldoen en in te spelen op de wensen van de klant.”
(Johan de Witte)