- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSaba maakt kwartet

Saba maakt kwartet

- Advertentie -

Delen

Deze Saba heeft niets met boven- of benedenwinds maar alles met voordewind! Na de Curacao bij Shipyard Trico, kwam de Aruba boven water, de Bonaire verschool zich nog even in het spel en een rondje later maakte de Saba kwartet!
Het waren drie Chinese tankercasco’s van 110 x 11,45 meter door de recessie buiten spel gezet. Danny Werkman dacht: ze zijn gebouwd om er geld mee te verdienen en realiseerde met een aantal geïnteresseerden, waaronder Interstream, de installatie waarna ze hun partij meespelen in de branche. Shipyard Trico kreeg de opdracht om er zo snel mogelijk schepen van te maken.

Kladovo
En dat deed Trico in ruim acht maanden. Voor alle duidelijkheid: het kwartet bestaat uit drie Chinese casco’s plus deze 86 x 9,50 meter grote Saba, die werd gebouwd door Gebroeders De Jonge in Kladovo.
We stappen aan boord voor de laatste weetjes en wat foto’s als de Saba vastmaakt na een geslaagde proefvaart. Rino Werkman, de onbezoldigde projectleider van de vier én op de nominatie om vader te worden, had reeds gezegd: "Je moet het vandaag met Danny Werkman doen, want we hebben ook een bevalling thuis."
Danny bevindt zich in de stuurhut bij het gebak en de broodjes. Erop af dus! "Deze is van Saba Shipping en gaat voor Interstream varen. We zijn met dit project van niets in 8 1/2 maand rond. De Saba is nog besteld in Kladovo en daar zijn we super tevreden over.”
“We hebben er in het huidige financieringsklimaat aardig aan moeten trekken om de zaak rond te krijgen, niettemin was het met de partners in deze schepen professioneel zaken doen. Shipyard Trico kennen we en die doen wat ze zeggen, dus de afspraak stond en dan vaar je ook op het moment zoals gepland. Dat komt bij alle partners goed over."

Kobelt
In de sfeer van geslaagd en proefvaartambiance spreken we Patrick Hoekstra, die met Kobelt op alle vier de schepen de standaard Kobelt ‘onder folie verwerkte noodbediening’ geleverd heeft. Waarom Kobelt, vragen we: "Omdat Kobelt Lloyds approval keuring heeft, van onbesproken kwaliteit is, alles in voorraad op de plank heeft liggen en een service heeft die is afgepast op ondernemers.”
Coen van der Bas wijst ons nog even op de EMS Line-apparatuur (al meer gezien maar blijft mooi). In het schroefwater van Hoekstra claimt hij als projectman eveneens EMS-kwaliteit en klaar terwijl u wacht.
Marc Oosterwaal komt binnen, hij is de kapitein en heeft zich tot dusver bemoeid met zaken op het trunkdek. "We pompen het water er weer uit en gaan nog even voor de laatste puntjes naar Shipyard Trico.” Marc stond bij Dari BV in 2004 al op de bemanningslijst. Na 2 ½ jaar aan het roer van mts Vialis nu deze nieuwbouw. Aanvankelijk bekwaamde hij zich in de horeca, maar hij
gooide het roer om en volgde de roots van zijn vader. Marc en zijn partner Wendy Zijlstra hebben er zin in; eigen schip, leuke woning en omdat er een kleine Oosterwaal-Zijlstra zit aan te komen, hebben ze nog even niets met school te maken en varen ze de eerste paar jaar zonder vaste aflosregeling!
We weten voldoende. O, ja nog even: de Saba heeft vijf tanks en het enkele leidingsysteem is gerealiseerd door Trico Piping.

Demontabele opbouw
De dialoog tijdens de proefvaart was er een van: "Aantrekkelijke afmetingen, alles op de juiste plek, gaaf casco, model heeft zich bewezen, geen onderbroken lijnen, nergens blijft een plasje staan en volgens kapitein en proefvaartspecialist Dirk Werkman vaart hij en stuurt hij als een veertje." Overigens ditmaal met een elektrisch weigerende kopschroef, zodat Verhaar zich door de files haast om dit kwalijk euvel te verhelpen.

(foto’s Johan de Witte)

We spreken David Brinkhuis die de laatste hand legt aan het Willemsen-interieur. "Dit karwei is onder hoge druk ontstaan, niettemin kwaliteit en er is zeker met passie aan gewerkt." Tussen tekentafel, medewerkers en uitvoering zit een werkstructuur die geen millimeter afwijkt van tekening en afspraak. Daar kunnen David Brinkhuis en zijn medewerkers enthousiast aan meewerken. "Je werkt met duurzaam materiaal, kunt ideeën kwijt, een stukje advies of gewoon overtuigen met je werk. Mooi vak."
Bij het ontbreken van een schacht zijn de verblijven in twee woningen verdeeld. Ondanks de relatief kleine woonoppervlakte heeft ieder zijn eigen plek. Top en bodem van de roefconstructie zijn op vier plaatsen met buizen verbonden, met als doel de gehele opbouw er af te kunnen nemen middels vier hijsogen op het roefdek, waarmee motor- of equipment eventueel vervangen kan worden.
Ofschoon de door Dolderman geleverde Caterpillar hoofdmotor de sterke indruk wekt niet zoveel gewisseld te moeten worden als het eigendom van het gelijknamige Saba (Columbus kreeg het al in het vizier), weet je het nooit en is efficiënte equipment-wisseling van belang. De voormachinekamer beschikt over een groot servicedeksel waaronder alweer Caterpillar het pompbedrijf energie geeft, de boegschroef en een Heatmaster-ketel de lading op temperatuur houdt.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -