- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHEBO-Cat 7: Spil in maritieme service

HEBO-Cat 7: Spil in maritieme service

- Advertentie -

Delen

Met het Zwarte Water over bakboord naderen we de oeverloze droomwereld van elke watersporter. Voor het Meppelerdiep draaien we stuurboord uit en vinden langs de Stouweweg in Zwartsluis HEBO Maritiemservice BV. HEBO is landelijk actief als maritieme dienstverlener, calamiteitenbestrijder en verantwoordelijk voor alle oliebestrijdingswerkzaamheden in het Rotterdamse havengebied. Met steunpunten in Rotterdam en Dordrecht is HEBO ter plaatse voor de ‘vlam in de pan’ slaat!

Geruchten dat de nieuwe HEBO- Cat 7 ‘een schaap met vijf poten’ zou zijn, verleidde ons naar de afbouw Scheepswerf Drenth in Zwartsluis te reizen. Bij de eerste aanblik onderscheidt dit werkschip zich in uitvoering en grootte (51,25 x 11,80 meter) met afstand van haar soortgenoten. De stuurhut en mast die Tecmon realiseerde, evenals het grote werkdek, suggereren dat we ons aan boord van een vliegdekschip bevinden.
In twee enorme kolommen aan dek heeft Leeuwestein uit Dordrecht met vijf dikwandige buizen van 8 meter lengte spudpalen gerealiseerd die ruim 31 meter onder het vlak uit kunnen. Een potige kraan en een hoogwerker die 30 meter boven de waterlijn reikt, behoren tot de vaste equipment. Op diverse plaatsen zijn er lucht- en hydrauliek­aansluitingen voor pompen en andere apparatuur. Een olie-/water­separator van 300 cbm/u capaciteit staat vast aan dek in containerlocks. Een paar flenzen los en de separator kan worden verplaatst.
Al het materiaal heeft een uniforme borging door twistlocks. De HEBO-Cat 7 kan zich door een slim, stabiel locksysteem vermenigvuldigen in oppervlakte door pontons naast zich te koppelen. Aan het hek zijn er koppelingen voor een ramp. Het dek is goed voor 10 ton/m2 belasting.

Olieskimmer
Aan beide zijden zijn er plug-ins waarin veegarmen kunnen worden geplaatst ingeval van oppervlaktevervuiling. De geïntegreerde, 6 meter brede olieskimmer in het voorschip kan hydraulisch naar het vervuilde wateroppervlak worden gebracht. Hierdoor wordt met een capaciteit van 300 cbm/u met olie vervuild water opgezogen, gesepareerd en de pure olie in een 200 ton grote opslagtank gepompt. Ook kan deze HEBO-Cat 7 een 10 meter lange en 4,30 meter brede stalen transportband aan het voorschip bevestigen, waarmee drijvend vuil in containers aan dek terecht komt.

(foto’s Johan de Witte)

Behalve brandblusmonitoren is er een 200 meter lang opblaasbaar en 2 meter hoog in het water staand oliescherm aan boord, om te separeren. De in hoogte kleinere uitgave meet 600 meter. Wanneer deze schermen vervuild zijn worden ze met hoge druk boven een daartoe gecreëerde schoonmaakgoot gecleand. Vanzelfsprekend wordt het afvalwater direct gereinigd en stroomt schoon overboord.
Een bijzonder schip dat als een veertje langszij manoeuvreert met op maat gemaakte 150×150 mm D-Fendes van Polson Ablasserdam. Polson produceert en levert alle typen rubber fenders volgens klantspecificatie. Daarnaast heeft men in Alblasserdam een grote voorraad, waardoor men snel de diverse afmetingen kan leveren.

Rondom geschikt
HEBO-directeur Wiebbe Bonsink komt aan boord, duikt op vanachter een snelle rescue boat en verklaart meteen waarom zoiets nodig is, als hij zegt: “Als we geroepen worden, willen we er zo snel mogelijk zijn!”
“Hier kunnen we veel mee. Het schip heeft een zoutwaterimago maar is overal voor geschikt, als er maar water staat. het is volledig ADN uitgevoerd en mag volgens Lloyds-klasse binnen de 200-mijlszone functioneren. We hebben ernaar gestreefd om 23 jaar HEBO-expertise in dit schip te verwerken.”
“Het casco hebben we besteld via Richard Pols bij de Malbow Shipyard. De naval architect was SMB in Groningen. Scheepsreparatiebedrijf M. Drenth heeft er eveneens met installatie zijn label aan gehangen.”
“Kom”, zegt hij, “we kijken even onderdeks. Ondanks de grootte van het casco was het toch nog woekeren met de ruimte voor twee Veth Trusthers, elk 628 pk Scania en een Veth Jet als boegschroef. Elke installatie is van een serviceluik in dek voorzien. Vrijwel van voor tot achter loopt langs de ladingtanks een tunnel waarin servicevriendelijk kabels en leidingen zijn geïnstalleerd.”
Onze gids laat de stuurhut nog even zien waar comfort nog in ontwikkeling is, een DP-systeem wordt geïnstalleerd en als bijzonderheid 3D-sonar en een radar die olie op het water opspoort. Ofschoon Wiebbe bedrijfsmatig meer te doen heeft dan dit schip te bouwen, is het materiaal voor 80 procent door hem ingekocht en kent hij elke ‘spant en functie’ van dit HEBO-paradepaard.

‘De klompen aan de vloer’
Henk Bonsink begon met een slepertje in 1989 te Zwartsluis. Inmiddels is HEBO Maritiemservice een landelijk begrip met het uitvoeren van bijzonder transport over water (onder andere megajachten), pontonverhuur en calamiteitenbestrijding (bergingswerk/verontreiniging van oppervlaktewater). De firma is de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft sinds 2010 naast Dordrecht als steunpunt nu ook in Rotterdam een vestiging.
HEBO Maritiemservice heeft de oliebestrijdingswerkzaamheden en de gehele oliebestrijdingsvloot overgenomen van Havenbedrijf Rotterdam. Opdrachtgevers zijn onder andere Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, gemeenten, waterschappen, aannemers, verzekeringsmaatschappijen en jachtwerven. De firma beschikt over zo’n dertig vaartuigen groot en klein. Er zijn dertig hoog opgeleide maritiem-technische medewerkers, die waar nodig worden ingezet.
Voordat we het Zwartewater weer over stuurboord hebben, kijken we nog even in het magazijn waar onder andere oliebestrijdingsmiddelen opgeslagen zijn, die dochterfirma FTB HEBO BV naar meer dan dertig landen stuurt.
Wiebbe Bonsink en zijn crew zijn trots op hun mooie bedrijf. Zoals in de omgeving gebruikelijk houden ze niettemin ‘de klompen aan de vloer’.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -