- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwKoedood Dieselservice levert Wärtsilä-motoren voor Adriana Maria van Combi International

Koedood Dieselservice levert Wärtsilä-motoren voor Adriana Maria van Combi International

- Advertentie -

Delen

Het nieuwe 4.187 ton metende drogeladingschip Adriana Maria is gebouwd in opdracht van Combi International BV uit Raamsdonksveer. Het schip van 135 x 11,45 meter en is afgebouwd bij en mede door Koedood Dieselservice in Hendrik-Ido-Ambacht. Ms Adriana Maria gaat varen voor Amer Shipping, een zusterbedrijf van Combi International.
De Adriana Maria, genoemd naar de echtgenote van Jan Buijks jr, directeur van Combi International, is voorzien van luiken, spudpalen en een overdrukinstallatie die geschikt is voor vervuilde grond. Hierdoor is het een bijzonder multifunctioneel schip geworden. De voortstuwing wordt verzorgd door twee door Koedood geleverde medium speed Wärtsilä-motoren van 1278 pk elk.

(foto Koedood Dieselservice)

Dit jaar wordt gestart met de bouw van nog een nieuwbouwschip. Dat schip komt ook onder de vlag van Combi International in de vaart en zal worden uitgerust met dual fuel (LNG) medium speed-motoren van Wärtsilä. Dat schip is daarmee het eerste drogeladingschip dat wordt voortgestuwd door een LNG-motor. Dat is een forse stap richting het voornemen van Combi International en Amer Shipping om een groen en duurzaam economisch (EcoFlow) binnenvaartschip in de vaart te brengen.

Wärtsilä
Koedood Dieselservice heeft een uitstekende naam opgebouwd met Mitsubishi-motoren. Sinds enige tijd is Koedood ook dealer van
Wärtsilä-motoren, -schroeven en -straalbuizen voor de binnenvaart in geheel Europa. Familie Buijks, de directie van Combi International en Amer Shipping voeren vroeger tot volle tevredenheid met Wärtsilä-motoren en het was daarom een logische stap om twee medium speed-motoren van 940 kW bij 1000 toeren van Wärtsilä te installeren op de Adriana Maria.
Een primeur voor Koedood, want het zijn de eerste motoren die het bedrijf van het merk Wärtsilä levert. Wärtsilä zag Koedood als een perfect verlengstuk van hun eigen activiteiten. Enige tijd geleden sloten de twee bedrijven een samenwerkingscontract die alleen de binnenvaart betreft.

(foto Jan Hoek)

“We zien dit als een positieve ontwikkeling binnen ons bedrijf”, stelt Arie Koedood. “De merken Mitsubishi en Wärtsilä vullen elkaar mooi aan, zodat we nu een compleet pakket kunnen aanbieden; van 194 kW Mitsubishi-motoren tot en met 1600 kW (8L) Wärtsilä medium speed-motoren.”

Dual fuel
“Nog dit jaar komt Wärtsilä met een dual fuel-motor. Ik verwacht dat LNG de brandstof voor de toekomst is. Zeker met de nieuwe milieu-
eisen die in 2016 van kracht worden, dan gaat de CCR4 emissienorm in, wordt de dual fuel-motor heel belangrijk.”
“Het grote voordeel van de Wärtsilä dual fuel-motoren is dat er slechts 2 tot 3 procent diesel wordt gebruikt, een percentage dat bij andere merken zo’n 20 procent is. Het is een geavanceerd inspuitsysteem, waar Wärtsilä al zo’n zeven jaar een positieve ervaring mee heeft in de zeevaart. De paar procent diesel gaat als verstuiver in de cilinder en dient er alleen voor om het gas te ontsteken.”
LNG is aardgas, voor het overgrote deel methaan, dat zorgt voor een veel schonere emissie. Het aardgas is niet geheel CO2-uitstootvrij, maar door de relatief hoge temperatuur van de verbranding is de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden (NOx) vrijwel nihil.
Bijkomend voordeel is dat met het gebruik van aardgas de motor aanzienlijk minder zal slijten, waardoor de wat hogere investering binnen redelijke tijd wordt terugverdiend.

Jan Buijks jr. van Combi International bevestigt dat. Hij zegt daarover: “Van oudsher zijn wij heel enthousiast over Wärtsilä-motoren; er zit zoveel kracht achter die motoren. We verwachten heel veel van de dual fuel-motoren, die niet alleen milieuvriendelijker zijn, maar zoals in de praktijk is bewezen ook fors goedkoper in gebruik en onderhoud. Samen met Wärtsilä en Koedood start Combi International nog dit jaar met de bouw van het eerste drogeladingschip met een LNG-motor.”
Koedood Dieselservice leverde aan boord van de Adriana Maria ook de Wärtsilä-scheepsschroeven en
-straalbuizen. Eind vorig jaar werden de onderhoudsvestigingen van Wärtsilä in Duisburg en Mannheim overgenomen, die nu verder gaan onder de naam Koedood Propulsion.

Aandacht
Traditiegetrouw bij de schepen van Combi International is ook aan boord van de Adriana Maria veel aandacht besteed aan de afwerking. Rianne de Schaaf, binnenhuis­adviseur bij Studio 3, stond garant voor de fraaie woninginrichting. Otto Schop uit Meeuwen zorgde voor het nodige vakwerk op het gebied van scheepsbetimmering.
Een nieuwe speler op de markt is Vellamo Elektra uit Raamsdonksveer. Zij installeerden onder andere het innovatieve en multifunctionele concept Falcon Line van Radio Holland aan boord van de Adriana Maria. Innovatief en multifunctioneel zijn precies de woorden die uitstekend passen bij dit nieuwste varende visitekaartje van Combi International.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -