Bruno Somers van de Acali windt er geen doekjes om. Geen economisch goede tijd om een schip in de vaart te nemen, maar technisch is de Acali een perfect schip.
Bruno, telg uit een binnenvaartgeslacht dat in ieder geval teruggaat tot zijn overgrootvader, is aan boord van de Acali, afgemeerd in het Straatsburgdok in Antwerpen, druk in de weer met de voorbereidingen voor de doop van het schip. Ook aan boord van het partyschip Europa, gecharterd om de gasten te ontvangen, wordt alles in gereedheid gebracht voor het feest.
Doorvaren
De Acali is het derde eigen schip van Bruno. De Saphir en de Mercator gingen de Acali vooraf. Het schip is ontworpen en getekend door de werf Ebert in Neckarsteinach. Het casco is in 2008 gebouwd in Oekraïne.
Voor de complete afbouw koos Bruno Somers voor de Maasbracht Groep onder leiding van Tinnemans Scheepsbouw in Maasbracht. Hij hoorde van het bedrijf via Belgische collega’s, die goede ervaringen hadden met Tinnemans. In april 2008 kwam Bruno met Tinnemans tot zaken. Direct na de oplevering van het casco in juli 2009 werd de Acali naar Maasbracht gebracht.
Bruno heeft tijdens de afbouw van de Acali niet stil gezeten. Zijn ouders hebben hem op alle vlakken ondersteund en medewerking verleend, zodat hij tijdens de bouw van het casco en de aansluitende afbouw met de Mercator kon doorvaren. Overigens vaart zijn vader nog steeds met de Mercator.
Rechtaan, rechtuit
De Acali (109 meter lang en 11,45 meter breed) is deel van een koppelverband. “Niet zo’n sprekende boeg; dus, als je hem fotografeert doe dat maar van achter”, zegt Bruno niet zonder humor. Twee ABC-motoren van elk 1500 pk zorgen voor de voortstuwing.
Het achterschip is naar Bruno Somers’ eigen ideeën ontworpen. Het is gebouwd met een scherpe tunnel en de schroeven zijn 5 meter uit elkaar geplaatst. (foto’s Jo Bindels)
Dinsdag 12 januari vonden de open dag, de feestelijke doop en aansluitend een geanimeerd feest plaats in aanwezigheid van familie, vrienden, bekenden en de leveranciers, waaronder de leden van de Maasbracht Groep.
Bruno is zeer tevreden over de Acali en de kwaliteit geleverd door de Maasbracht Groep, Tinnemans Scheepsbouw en alle andere leveranciers. Bruno omschrijft de Acali als een “schip zonder poespas, recht aan, recht uit.”
Die omschrijving is ook van toepassing op de inrichting van stuurhut en woning. Strak, modern, functioneel en van alle gemakken voorzien, maar het comfort en de gezelligheid zijn daardoor zeker niet achtergebleven. De twee zonen van Bruno zijn in ieder geval verguld met het resultaat, ook wat betreft de inrichting van hun slaapkamers. “Ik heb een perfect schip, dank zij Jan, Geert en Jimmy en alle medewerkers van de leden van de Maasbracht Groep en alle onderaannemers.”
Achterschip
Hij spreekt ook zeer waarderend over de constructie van het achterschip, dat geheel naar zijn wens en idee is ontworpen. Het is gebouwd met een scherpe tunnel, die tot ver in de ladingzone doorloopt en de schroeven zijn 5 meter uit elkaar geplaatst. Daardoor is de watergeleiding naar de schroeven optimaal. De Acali beschikt verder over twee maal drie roeren, die onafhankelijk van elkaar zijn te bedienen, waardoor het schip optimaal kan manoeuvreren.
Vrijdag 29 januari was de dag van de waarheid: de technische proefvaart, die de Acali met vlag en wimpel aflegde. “Onze verwachtingen werden nog overtroffen”, blikt Bruno Somers terug.
Met twee duwbakken en een totale lading (schip plus de twee bakken) van 5250 ton liep de Acali 19,5 kilometer per uur. Het geluid in de stuurhut, woonkamer en slaapkamers bleef ruim beneden de norm.
“Het resultaat van een perfecte balans tussen isolatie, juiste betimmering en mooie stille motoren, de ABC’s”, zoals Jan Tinnemans stelt. De Acali kreeg zonder aanmerkingen het certificaat voor varen met drie bakken en maximaal 8900 ton lading.
(Jo Bindels)