In 2006 liet Piet de Wijs bij VeKa de 3492 ton metende Discovery met een lengte van 125 meter bouwen. De schipper met als thuishaven Geertruidenberg houdt niet van stilzitten en besloot drie jaar later nog een dubbelwandige tanker te bestellen. De samenwerking met Peter Versluijs en zijn medewerkers was met de bouw van de Discovery zo goed bevallen dat ook dit schip turnkey werd besteld bij VeKa.
(foto’s Jan Hoek)
De 3234 ton metende tanker kreeg de naam Mercator, genoemd naar een in 1512 in het Belgische Rupelmonde geboren cartograaf, die ook de naam ‘Atlas’ introduceerde voor een verzameling kaarten in boekvorm. Voor Piet de Wijs volstaat een kaart van het ARA-gebied, want daar zal hij via de vrije markt met zijn Mercator veelal te vinden zijn. Aan boord van de Mercator is ook nog een primeur te zien: het is het eerste schip dat behandeld is met Wijzonol Marine Verven, een lijn die in juli op de markt komt.
Kleurrijk waren ook de kaarten die Mercator publiceerde. In 1569 maakte Gerardus Mercator een grote wandkaart van de wereld met een totaalformaat van 134 x 212 centimeter. Deze kaart kan met recht Mercators meesterwerk worden genoemd, want het is een van de eerste kaarten waarin een projectie is toegepast zonder hoekvervorming. Mercator wilde zijn kaart geschikt maken voor de zeevaart. Het was daarom belangrijk dat de kompasrichtingen op de kaart met de werkelijkheid overeenstemden; er moest daarom gebruik gemaakt worden van een hoekgetrouwe projectie.
Niet vergeten
De Belgen zijn ongetwijfeld zeer trots op de bezigheden van hun landgenoot, want hij was een van de genomineerden voor de titel De Grootste Belg. In de Vlaamse versie eindigde hij op de achtste plaats. Een voormalig opleidingschip dat nu in de haven van Oostende ligt als museumschip, draagt de naam Mercator.
Ook in Nederland is deze cartograaf niet vergeten, want zowel in Amsterdam als in ’s-Hertogenbosch is een plein naar hem genoemd. En bijna vijf eeuwen na de geboorte van de cartograaf noemt Piet de Wijs zijn nieuwe tanker eveneens Mercator.
De Mercator is het derde nieuwbouwschip van Piet de Wijs. In 2002 liet hij bij Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam de Concorde bouwen. Dat schip werd verkocht en vervangen door de Discovery. En afgelopen zaterdag vond aan de loswal in de Biesboschhaven de overdracht plaats van de Mercator.
Op de fraai ontworpen lessenaar ligt geen door Gerardus Mercator getekende atlas. Moderne apparatuur in de door Hoogendoorn’s Betimmeringen gemaakte lessenaar heeft de atlas vervangen.
Derde schip
De voorstuwing van de tanker wordt verzorgd door een Caterpillar van 1835 pk bij 1600 toeren. Piet de Wijs: “Een prima motor en zuinig in gebruik. We gaan met de Mercator mineralen vervoeren op de vrije markt via BFT in het ARA-gebied. Na vijftien jaar op de Rijn te hebben gevaren, had ik het daar wel gezien.”
“Voor het vervoer van de mineralen beschikken we over tien tanks van in totaal 3800 kuub. Kampers heeft naast de stuurhut ook de vijf laad- en lospompen met een capaciteit van 220 kuub per uur geleverd.”
“Het door VeKa geleverde Chinese casco van Dalian shipyard is mooi en strak. Ik bouw graag af in Werkendam; je hebt er te maken met betrouwbare mensen en de kwaliteit die ze leveren is gewoon goed. Ik heb een prettige afbouwtijd achter de rug en ik denk nu serieus na over de aanschaf van een derde schip. De tijd is op dit moment niet zo geschikt, dus kijk ik het nog even aan. Maar ik ben er van overtuigd dat het wel weer aantrekt.”
“De Mercator is overigens een superstil schip én het eerste schip dat behandeld is met de Wijzonol Marine Verven. Die komen begin juli op de markt, maar aan boord hebben ze hoogglanslak en dekverf van de nieuwe lijn gebruikt en ik ben daar zeer enthousiast over.”
(Jan Hoek)