Invotis V heeft wereldwijde voorbeeldfunctie

0

Begin jaren ‘60 kwam kraanschip Invotis I van de havengerichte milieudienstverlener Bek & Verburg in de vaart. Nieuwe EU-milieuregels zorgen voor een steeds meer toenemende afvalstroom. Voor uitbreiding van de vloot van de Rotterdamse inzamelaar van scheepsafvalstoffen wordt bij scheepswerf Jooren bijna jaarlijks een compleet kraanschip gebouwd; onlangs werd de Invotis V overgedragen aan directeur Daan van Mullem.

De Invotis V aan het werk. (foto’s Bek & Verburg)

De voorbereidingen voor de bouw van de Invotis VI zijn ook al gestart en de verwachting is dat dit kraanschip maart 2010 wordt opgeleverd. Bek & Verburg beschikt op dit moment over achttien vaareenheden, waaronder elf kraanschepen. Deze schepen kunnen afvalcontainers met een maximaal gewicht van zo’n 12 ton op 18 meter boven de waterlijn aan dek van schepen plaatsen.

Van Kroatië tot Spanje
De kraanschepen van Bek & Verburg hebben een voorbeeldfunctie voor tal van bedrijven in de wereld die havenafvalstoffen inzamelen. Ondernemers uit onder andere Kroatië, Qatar, Italië, Noorwegen, Portugal en Spanje hebben al meegevaren met de Invotis IV en V om met eigen ogen te zien hoe Bek & Verburg het afval op een zo milieuvriendelijke manier inzamelt.
Directeur Daan van Mullem is dan ook een trots man. “Als bedrijf sorteren we veel meer dan andere grote afvalverwerkers, waardoor betere producten van het afval gemaakt kunnen worden. Van het ingezamelde hout wordt spaanplaat gemaakt, glas wordt gerecycled, van staal worden nieuwe schepen gebouwd en oliehoudend en verfafval is een prima brandstof voor energiecentrales en cementovens.”
“Dat zijn een aantal voorbeelden wat er gebeurt met de door ons ingezamelde Marpol-annex-V stromen in het gehele Rotterdamse havengebied, inclusief Dordrecht en Moerdijk. Daarnaast zijn wij met onze vloot actief in het hele Noordzee-kustgebied en sinds kort ook operationeel in Den Helder. Wij maken het afval gereed voor eindverwerking en helpen zo mee aan een beter milieu. Dat geldt ook voor onze kraanschepen, die zwavelarm varen.”

Verantwoord
Van Mullem kwam 47 jaar geleden op 15-jarige leeftijd in dienst van Bek & Verburg als matroos. Hij klom snel op en is al twaalf jaar directeur van het bedrijf. Precies vanaf dat moment groeide de onderneming spectaculair. De directeur vertelt daarover: “In het begin was Bek & Verburg niet meer dan een varende container op het water. We zijn in de loop der tijd gegroeid naar een 45 personeelsleden tellende onderneming. Een gezond bedrijf, dat blijkt ook uit de uitbreiding van onze vloot, met goed gemotiveerd personeel dat volledig achter het bedrijf staat.”
“In 2004 werd bij havennummer 4250 onze hal in gebruik genomen en toen heb ik al voorspeld dat door de nieuwe EU-milieuregels er een extra afvalstroom van zo’n 60.000 kubieke meter per jaar zou komen en die woorden zijn bewaarheid geworden. We hebben steeds durven investeren en, hoewel de Rotterdamse haven nu met 10 à 15 procent is teruggelopen, zie ik de bouw van Invotis V en straks de VI als een verantwoorde uitbreiding.”

Strenger beleid
Stilstand is achteruitgang en daarom zijn de mensen van Bek & Verburg voortdurend bezig met het ontwikkelen van systemen. “We monitoren al het afval dat in de netten van vissers zit. Op die manier kunnen we zien of de zee schoner of vuiler wordt. We moeten constateren dat de zeeën ondanks alle regels niet merkbaar schoner worden. Er wordt een nieuw computersysteem ontwikkeld, in samenwerking met verschillende havenbedrijven, waarmee gevolgd kan worden welke schepen in overtreding zijn”
“Op de regels die Europees zijn opgelegd, moet de Inspectie van Verkeer en Waterstaat zorgen voor de handhaving. Ik hoop echt op een strenger internationaal beleid. In West-Europa is de afvalverwerking goed geregeld en kunnen de schepen hun afval makkelijk kwijt aan bedrijven zoals Bek & Verburg. Kapiteins krijgen van de rederijen echter opdracht zo goedkoop mogelijk te varen en dan verdwijnt er wel eens wat over de reling”, concludeert Van Mullem.

VN-rapport
Een onlangs verschenen VN-rapport bevestigt de woorden van de directeur: vorig jaar werd 6,4 miljoen ton afval in de zee gedumpt. Daarom wordt hard gewerkt aan de vloot kraanschepen van het Rotterdamse bedrijf om die up-to-date te houden. De begin jaren ‘60 gebouwde Invotis I is onlangs gehermotoriseerd met Volvo-motoren die voldoen aan CCR2-eisen en kan nu ook zwavelarm varen. Bovendien kreeg het schip een nieuwe generator,nieuwe roeren en een hydraulisch stuurwerk. De Invotis II wordt in het vervolg ingezet in het Amsterdamse havengebied.
Van Mullem is er van overtuigd dat de afvalverwerking vanaf de Maasvlakte 2 over water moet en met de bouw van de Invotis VI wordt daar alvast mee vooruit gelopen. Met hoogwaardig materiaal staat Bek & Verburg garant voor een efficiënte en milieuverantwoorde aanpak van de maritieme afvalinzameling. Als die 6,4 miljoen ton afval die nu nog in de wereldzeeën verdwijnt, ook nog wordt ingezameld, dan komt Bek & Verburg nog aardig wat kraanschepen te kort.

(Jan Hoek)

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.