- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekVoorbij de crisis

Voorbij de crisis [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

Voor de Rotterdamse haven is de crisis voorbij, zegt Hans Smits. Misschien geen wishful thinking meer met die klinkende overslagcijfers in de eerste helft van 2010, maar dan toch zeker peptalk (je ziet, ik sta achter het streven van Peter van Dalen om Engels behalve voertaal ook vaartaal te maken).
Peptalk is namelijk nog steeds nodig, want we moeten in het herstel gaan geloven. Helemaal overtuigd zijn we nog niet. De containeroverslag bijvoorbeeld loopt lekker, maar vooral door de uitstekende performance van Rotterdam tegenover Antwerpen en Hamburg. De zeeschepen brengen en halen naar verhouding meer containers hier. In de bulk zijn de cijfers zo rooskleurig dankzij de Duitse ertsimport (grondstof voor auto’s). De oosterburen zijn na China de nummer 2 exporteur ter wereld en die export (van auto’s) is helemaal terug.

Strikt genomen is de crisis voorbij (als we auto’s blijven kopen). Is de crisis voor iedereen afgelopen? Voor sommigen zal de crisis nooit aflopen, hoe welvarend de rest van de wereld ook is. In de binnenvaart is veel eigen vermogen van schippers verdampt en bij anderen is de schuldenlast omgekeerd evenredig toegenomen. De grijpstuivers waarvoor nu gevaren wordt, zullen die na-ijlende crisiseffecten niet compenseren, laat staan dat je iets verdient.
Dat begrijpt een groeiende groep schippers, die hun zaken binnenkort laten behartigen door een Amsterdamse ondernemer met een idee. Hij belooft een veel betere dagvergoeding, als er maar zoveel mogelijk schippers meedoen aan zijn nieuwe samenwerkingsverbanden. Als je die boodschap leest, denk je: weer zo’n mailtje dat gouden bergen belooft als je even je bankgegevens terugmailt. Spam! Phishing e-mail, wissen!

Dan doe je Anton van Megen geen recht. De man heeft een geschiedenis in de binnenvaart. Een tiijdje terug heeft hij het zandvervoer een flinke douw in de goeie richting gegeven met zijn Schippersgilde (een mooie naam, zou zomaar passen op zijn rent-a-ship plannen) en vorig jaar hield hij met zijn EUBO de gemoederen nog meer bezig dan de met het NMa worstelende staatssecretaris en de bonden.
Iedereen mag roepen wat hij wil over Van Megens plannen. Als het iets aan de markt toevoegt, dan pikt die markt het op en wordt het een succes en is de crisis echt voorbij voor nog meer mensen. Of om met Peter van Dalen te spreken: The proof of the pudding is in the eating.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -