- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekDozenboten en duizenden dozen

Dozenboten en duizenden dozen [Wereldschepen]

- Advertentie -

Delen

 

(foto Cees de Keijzer/www.worldshipsocietyrotterdam.nl)

Voor containers van 45 voet bestaat geen afkorting maar 40-voeters heten FEU (forty feet equivalent unit) en 20-voeters TEU (twenty feet equivalent unit), de formele standaardmaat. Ze worden door velen oneerbiedig ‘dozen’ genoemd en schepen die ze vervoeren nog oneerbiediger ‘dozenboten’.

In de (T)Europahaven is heel wat van dat dozenspul te zien en van links naar rechts liggen hier achter elkaar de Al Rawdah, de Maersk Kimi en de Emma Maersk. Bij elkaar meer dan een kilometer schip, want ze zijn achtereenvolgens 306, 300 en 398 meter lang. Daar komt nog eens 85 meter bij van het binnenvaartschip Iris dat rechtsonder in beeld komt.

De Al Rawdah (6919 TEU) is van UASC (United Arab Shipping Co) en vaart onder de vlag van Qatar tussen Europese havens en bestemmingen in het Midden-Oosten. Zowel de Maersk Kimi (6930 TEU), hier in haar thuishaven Rotterdam, als de Deense Emma Maersk (13512 TEU) varen op de Far East.
De eerste twee noemt men ‘Post Panamaxen’ omdat ze te breed zijn voor het huidige Panamakanaal en de laatste wordt zelfs ‘Super Post Panamax’ genoemd. Ook na de verbreding van het kanaal, die in 2015 gereed moet zijn, is deze mastodont met 56,50 meter nog te breed voor de nieuwe sluizen.
Alle drie de schepen liggen te bunkeren. De bunkerlichters langszij pompen de stookolie omhoog door een slang die aan de bunkergiek hangt. De dikke stookolie moet, om verpompbaar te blijven, verwarmd worden.
De Iris van 1758 ton is van de Vof Boere-van der Vlist uit Krimpen aan den IJssel en kan 90 TEU vervoeren en dat scheelt minstens 45 vrachtauto’s op de weg.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -