De Subsidieregeling Innovatie Binnenvaart (SIB) voor 2009 is een groot succes gebleken, vertelt Raymond Voogt, manager van het EICB. De regeling is medio februari van dit jaar opengegaan en op dit moment is bijna het gehele beschikbare subsidiebedrag van € 2 miljoen toegekend aan kansrijke innovatieprojecten.
Bij de uitvoering van de SIB werken het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart en SenterNovem samen. De opdrachtgever is het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart vormt het programmabureau voor de regeling en is verantwoordelijk voor het informeren over de subsidieregeling, het initiëren van innovatieprojecten, het adviseren over innovaties, het organiseren van een eventuele expertgroep voor een idee en het begeleiden van de ondernemer naar een projectvoorstel als onderdeel van zijn subsidieaanvraag. Daarnaast koppelt het EICB, indien gewenst, benodigde businesspartners, experts of ‘launching customers’ aan het project en organiseert de adviserende Innovatieraad Binnenvaart. De contactgegevens van het EICB zijn: www.eicb.nl, telefoon (010) 798 98 30, e-mail [email protected].
SenterNovem
SenterNovem voert de regeling uit: dat wil zeggen dat de subsidieaanvragen bij SenterNovem ingediend moeten worden. SenterNovem neemt namens de minister een beslissing over de aanvragen en draagt zorg voor de financiële afhandeling.
Voor vragen kunt u contact opnemen met: het Secretariaat Maritiem Transport en Luchtkwaliteit, telefoonnummer: (070) 373 53 39, e-mail: [email protected]
Het EICB verwacht dat er weer een aanzienlijk bedrag beschikbaar komt voor de Subsidieregeling Innovatie Binnenvaart in 2010. Het EICB raadt ondernemers die van deze subsidies gebruik willen maken, daarom aan om vanaf oktober 2009 reeds contact op te nemen met het EICB en SenterNovem in de aanloop naar 2010. Het EICB heeft een groot deel van de toegekende subsidieprojecten voor de SIB in 2009 begeleid, te weten:
Dual fuel-motor voor de binnenvaart
(G.C.M. Deen Shipping Holding)
Dual fuel-motoren werken op een mengsel van brandstoffen. In het geval van diesel en LNG (vloeibaar aardgas) gaat het om een mengverhouding van 80 procent aardgas en 20 procent diesel. De voordelen van dual fuel zijn emissiereducties, rentabiliteit van de technieken en minder onderhoud. Deen Shipping, Pon Power en INEC zullen een door Pon ontwikkelde gasstraat toepassen voor de binnenvaart.
De dual fuel-techniek zal binnen dit project verder ontwikkeld worden om naadloos toegepast te kunnen worden voor de binnenvaartschepen. De uitdaging ligt niet alleen in het oplossen van de technologische uitdagingen, maar ook in het aanpassen van de huidige wet- en regelgeving om het varen met aardgas aan boord geregeld te krijgen in de Europese binnenwateren.
Ontwikkeling lichtgewicht klein schip: De Q-Barge
(Beheermaatschappij Anton van Megen)
Het te ontwikkelen vaartuig, de Q-Barge betreft een geavanceerde kruising tussen een bak en een schip van 45 bij 5,70 meter, waarmee in dagdienst gevaren zal worden. Het vaartuig moet zodanig ontworpen en gebouwd zijn dat zowel enkelvoudig zelfstandig (zonder duwboot) op de kleine vaarwegen gevaren kan worden, als zowel meervoudig in koppelverband op de grote vaarwegen. Door de relatieve eenvoud van het concept (minimalisering van het gewicht van het kleine schip in combinatie met maximalisering van het laadgewicht) is het schip met betrekking tot de ladingeenheid multifunctioneel. Het ontwerp van de Q-Barge is energiezuinig omdat het scheepsgewicht extreem omlaag wordt gebracht door volledige focus op de logistieke functie en door het toepassen van lichte hoogwaardige staalsoorten en composiet. Verder is de Q-Barge ook energiezuinig vanwege de vaar-optimalisator, dit is een computerprogramma dat speciaal ontwikkeld wordt.
Vracht door de gracht
(Exploitatie BV Mokum Mariteam i/o)
Mokum Mariteam is een samenwerkingsverband van bedrijven die betrokken zijn bij het (goederen-)
vervoer door de Amsterdamse binnenstad. Het doel van het project “vracht door de gracht” is het gebruikmaken van het water in plaats van de weg. Dit wordt gerealiseerd door een nieuw logistiek concept te introduceren en dit uit te voeren door een nieuw te bouwen grachtenschip met 50 ton laadvermogen. Dit schip moet in staat zijn met schone, slimme en stille scheepsmotoren in een (modulair) cascadesysteem fijnmazige goederendistributie en retourlogistiek te verzorgen.
Opleiding schipper rondvaart
(Canal Company)
De opleiding schipper rondvaart is een geheel nieuwe opleiding specifiek gericht op de (dag-)passagiersvaart. Tijdens de opleiding staat naast nautisch vakmanschap ook gastheerschap centraal. Deze combinatie is uniek en zal voor het eerst in de praktijk worden gedemonstreerd. Deze innovatie op onderwijsgebied zal op haar beurt weer leiden tot innovatie in toerisme.
De nieuwe lichting rondvaartschippers is geschoold in gastheerschap, wat zal leiden tot een verbetering van het geboden product in het bijzonder en de rondvaart en het toerisme in het algemeen. Dit zal de kwaliteit van het toerisme ten goede komen.