Onder de vlag van Maas Building Projects hebben Maasbrachtse bedrijven gezamenlijk de afbouw verzorgd van motorschip Dudaro. De nieuwste aanwinst van Daro Shipping beleefde op 4 september zijn geslaagde proefvaart op het Vuile Gat.
De thuishaven is Roermond. “Maar eigenaar Maurice Pols heeft zijn roots in Maasbracht”, vertelt Marcel van Dijk van Marco BV. Dat is een van de partners binnen Maas Building Projects, dat al meerdere succesvolle afbouwprojecten op zijn naam heeft staan. Zoals de Vios en de Zonga.
Aan de steiger van Marco BV, in de Bunkerhaven, is de Dudaro ook afgebouwd. “Maurice is met ons in gesprek gekomen om de complete afbouw te organiseren. We hebben hem een bestek voorgelegd en dat viel in de smaak.”
De Dudaro is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Het casco, geleverd door Rensen-Driessen, arriveerde begin dit jaar vanuit Roemenië. Het schip is voorzien van luiken, die zijn geleverd door Blommaert.
Rustig
Doordat het stuurhuis later klaar was dan gepland, liep de oplevering van het schip vertraging op. “In de markt hoor ik dat meerdere schepen hal klaar liggen, te wachten op een stuurhuis”, zegt Marcel van Dijk. Marco BV wist er een positieve draai aan te geven. “Doordat we meer tijd hadden, hebben we veel meer zelf aangepakt. Zoals het leggen van de machinekamervloer en het maken van de spudpalen.”
“Al met al konden we zo alles ook tot in de puntjes verzorgen en uitvoeren. Dat leidde ertoe dat er bij de eerste inspectie maar heel weinig aandachtspunten waren. Het schip is helemaal af!”
Tijdens de eerste proefvaart, voor de werf, bleek het schip verrassend rustig. “Ook al was het een leeg schip en werd er hard gevaren – zelfs in ondiep water. We hebben toch flink met de roeren ‘heen en weer liggen kletteren’. Het was het echt opvallend rustig.”
Op elkaar ingespeeld
Een aantal specialistische werkzaamheden en producten kwamen op het conto van collega-bedrijven. Met zusterbedrijf Vissers & van Dijk voor de elektrische installatie en de nautische apparatuur (van Alphatron). “Marco BV en Vissers & van Dijk zijn een goede, op elkaar ingespeelde combinatie”, aldus Marcel van Dijk. Samen met Dion Vissers vormt hij van beide bedrijven de directie.
Ook Lijnontwerpt, het bureau voor interieurvormgeving van Marcels echtgenoot Marjolijn, leverde een waardevolle bijdrage. Dat zorgde voor de smakelijke en huiselijke inrichting van de woning. Tinnemans Interieurbouw deed het timmerwerk, Frencken Wonen leverde de stoffering, plus de verduisteringsscreens in het stuurhuis.
Alle motormerken
Marco BV heeft ook de motoren (Caterpillar, geleverd dor YES), de generatoren (JCB) en de boegschroef (Verhaar Omega) ingebouwd. “Dat was sowieso de bedoeling. We doen alle merken; inmiddels hebben we bijna alle Stage V-motoren ingebouwd: Caterpillar, Mitsubishi, Volvo, Scania…”
Ze hebben allemaal hun specificaties en eigenaardigheden. “Alle uitlaten zijn bijvoorbeeld anders, de één werkt met een dagtankje voor het ureum en de ander met een pompje. Qua ruimte moet je ook steeds een oplossing bedenken en van sommige mag je bepaalde onderdelen niet bekleden.”
“Allemaal hebben ze hun eigen inbouwvoorschriften. Dat maakt voor ons niets uit. Dan is het juist een voordeel dat we bij Marco BV niet merkgebonden zijn. Het zit in ons systeem en we zijn gewend ervoor te zorgen dat we de juiste informatie hebben om volgens de voorschriften in te bouwen.”