- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwZMS bouwt met beunschip Philipskercke V vierde schip voor familie Faasse

ZMS bouwt met beunschip Philipskercke V vierde schip voor familie Faasse

- Advertentie -

Delen

De samenwerking tussen Zeeland Maritime Services (ZMS)-directeur Cees Nobel en maritiem ondernemer Johan Faasse mag zonder overdrijven zeer hecht worden genoemd. ‘Gebaseerd op wederzijdse waardering en respect’, vertelde de directeur van de in Wemeldinge gevestigde scheepswerf ZMS, eind oktober 2023 tijdens de overdracht van het 2000 ton metende motorbeunschip Philipskercke IV.

Nog geen jaar later wordt de samenwerking bestendigd met de oplevering van mbs Philipskercke V, een exacte kopie van zijn voorganger. Dat is niet verwonderlijk, want de twee Stage V-afgebouwde beunschepen gebruiken minder brandstof gecombineerd met een forse reductie van schadelijke emissies. Snelheid en laadvermogen in verhouding tot de maatvoering zijn bijzonder positief te noemen. Eerder werden de Philipskercke II (2020) en III (2021) ook bij ZMS afgebouwd. “Waar de eerdere door ZMS voor ons afgebouwde beunschepen een afmeting hebben van 86 x 11,45 meter, hebben de Philipskercke IV en V een afwijkende afmeting van 80 x 10 meter. Weliswaar een maatje kleiner, maar specifiek ontworpen om bij laag water meer tonnen te kunnen vervoeren en zo ook op de wat moeilijker bereikbare locaties te kunnen bevoorraden. Met andere woorden: de beunschepen IV en V kunnen op plekken komen waar de andere schepen van onze vloot niet kunnen komen”, aldus een contente Johan Faasse.

Green Award

Vernieuwing, innovatie en vergroening zijn woorden die wel gemaakt lijken te zijn voor het ondernemersechtpaar Johan en Digna Faasse. Dat manifesteert zich in de afbouw van de schepen voor het in Sint-Philipsland gevestigde familiebedrijf. De in 2006 bij Veka gebouwde Philipskercke is gecertificeerd met het Green Label Zilver en de vier bij ZMS afgebouwde schepen met het Gold-label.

Met hun tweede eind 2019 gebouwde schip werd al de toon gezet voor een nieuwe generatie beunschepen: duurzaam, milieuvriendelijk én economisch aantrekkelijk. In mei 1984 kwam Johan Faasse in dienst bij zijn vader Piet, die op dat moment met een 1150 ton metend beunschip had. In 1991 nam hij dat bedrijf samen met echtgenote Digna over, en bleef op dat schip tot de eeuwwisseling varen. In 2000 werd de eerste Philipskercke gebouwd, die na verkoop in 2006 verder vaart onder de naam ‘Krabbenkreek’. Door de vraag in de markt groeide de vloot gestaag.

Johan Faasse vertelt daarover: “Onze hoofdopdrachtgever is bevrachter Van Ouwerkerk in Middelburg waarvoor we varen naar Gebroeders De Rycke Beton in Beveren (Kallo); die bedrijven groeien en wij groeien mee. Daarnaast verzorgen we ook transport voor Favo Bevrachtingen, het bedrijf van zoon Pim en zijn partner Monica. Voordat de Philipskercke IV en V werden gebouwd, is in 2022 eerst hetzelfde type beunschip ‘Cura’ gebouwd voor mijn dochter Joni en schoonzoon Arnoud. Het casco van de drie schepen is zwaarder dan normaal, maar dat vind je niet terug in de tonnen. We varen veel in Zeeland en met een licht casco is het bij windkracht 10 bijvoorbeeld moeilijk om in de Sloehaven te komen.”

ZMS

In ZMS vond Johan Faasse een scheepswerf die hem de mogelijkheid biedt een schip naar zijn ontwerp te bouwen. ZMS-directeur Cees Nobel zegt over de samenwerking: “Johan is een man met een duidelijke visie. Iemand die goed inspeelt op de groene ontwikkelingen in de binnenvaartbranche en er zelfs bewust voor kiest om ‘groenere’ schepen te laten bouwen, dan volgens de dan geldende regels vereist is. Dergelijke ondernemers vinden bij ons een gewillig oor.”

ZMS is sinds de oprichting in 2017 gevestigd op hetzelfde adres als Ecotank. Dat is zeker geen toeval, want samen met Cees Nobel is Ecotank-directeur John Warbout mede-eigenaar van de Zeeuwse werf. De eerste afbouw was van een nieuw soort tankers bedoeld voor het vervoer van plantaardige oliën; tankers die werden verkocht aan Maaskade Bevrachters. Rond die tijd werden we benaderd door Johan Faasse met de vraag of wij voor hem een nieuw soort beunschip konden bouwen.”

“Dat lukte met de bouw van de Philipskercke II zo goed, dat we voor de familie Faasse, inclusief de genoemde ‘Cura’’, inmiddels vijf beunschepen hebben mogen afbouwen. Alle casco’s komen vanaf werf Stcznia Malbo in Wroclaw en zijn gebouwd volgens de tekeningen van Huib van Dijke uit Dordrecht, ontworpen met de nodige input van Johan Faasse. Op de Poolse werf laten we steeds meer werk verrichten, zoals het aanbrengen van bijvoorbeeld ramen, de isolatie en alle kabelbanen.”

Mond-tot-mondreclame

“Via de in onze branche zeer belangrijke mond-tot-mondreclame kloppen steeds meer bedrijven bij ons aan. We willen onze afspraken op gebied van onder meer levertijd en kwaliteit nakomen en daarom willen wij, gelet op de huidige faciliteiten, maximaal zeven schepen per jaar afbouwen”, stelt Cees Nobel.

De door hem genoemde mond-tot-mondreclame reikt zelfs tot Tsjechië. Eind april van dit jaar werd een contract ondertekend met Ing. Lobomír Fojtu, directeur Waterways Directorate of the Czech Republic, kortgezegd: Rijkswaterstaat Tsjechië, voor de bouw van drie dieselelektrisch aangedreven bunkertankers voor gebruik op de Moldau, de rivier die door Praag stroomt. De hybride schepen krijgen een volledig emissie-loze voortstuwing, een eis om de bunkerschepen in staat te stellen om meerder uren achtereen in de bebouwde omgeving van Praag te varen, zonder uitstoot te genereren. Hiermee manifesteert ZMS zich met Zeeuws vakmanschap als werf die tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers zowel bijzondere tankers, hybride bunkerschepen en zeer ‘groene’ beunschepen kan bouwen.

Door Jan Hoek

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -