- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsProject in Gent bewijst: binnenvaart is optie voor stedelijke bouwlogistiek

Project in Gent bewijst: binnenvaart is optie voor stedelijke bouwlogistiek

- Advertentie -

Delen

Ook voor stedelijke bouwlogistiek kan vervoer over water een rol spelen. Dat stelde de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters vrijdag 31 mei in Gent. Daar werden die dag bouwmaterialen voor het project De Nieuwe Dokken aan het Handelsdok aangevoerd via de binnenvaart.

Een lading pallets met in totaal 960 ton gipsblokken werd per kraanschip van Knauf Isolava via de River Terminal Wielsbeke naar Gent vervoerd. De logistiek werd verzorgd door Shipit Multimodal Logistics.

Voorbeeld voor aannemers

“De lading is het equivalent van veertig vrachtwagens. Enkel de last mile van de overslagkaai naar de werf gebeurt per vrachtwagen. Dat is niet alleen goed voor de mobiliteit, maar er wordt ook aanzienlijk minder CO2 uitgestoten”, aldus minister Peeters.

“Met deze modal shift wordt aangetoond dat ook voor stedelijke bouwlogistiek met een rechtstreekse werfbelevering, binnenvaart een valabel alternatief is. Een voorbeeld dat hopelijk nog meer aannemers kan inspireren.”

Via Palletto

De Oude Dokken is een grootschalige stadsontwikkeling in Gent. Binnen dat grotere plan wordt het project De Nieuwe Dokken gerealiseerd. Duurzaamheid is daarbij een belangrijk aspect. De keuze voor vervoer via het water was dan ook logisch, vindt De Vlaamse Waterweg.


Om het transport mogelijk te maken werkten meerdere partijen mee: de stad Gent, het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf sogent, De Vlaamse Waterweg, projectontwikkelaar Schipperskaai Development (CAAAP en Van Roey Vastgoed), aannemer TM De Nieuwe Dokken (Van Roey-Maes-Artes Depret), Knauf Isolava en Shipit Multimodal Logistics.


(foto De Vlaamse Waterweg)

Samen met die vaarwegbeheerder is een analyse gemaakt van de verschillende logistieke opties. “Hieruit bleek dat vervoer via water vanuit Wielsbeke tot Gent in combinatie met een last mile per vrachtwagen een volwaardig en duurzaam alternatief voor wegvervoer is. We konden bovendien beroep doen op de ervaring die we opgedaan hebben met het Via Palletto pilootproject, waarbij vrachten van bouwmaterialen gecombineerd worden op palletschepen”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

“Daarenboven mag de bereidwilligheid van de aannemer om het watergebonden transport mogelijk te maken, ook onderstreept worden. Deze mental shift is een noodzaak om de modal shift-doelstellingen te behalen.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -