Ook dit jaar maakt de organisatie van Pukkelpop gebruik van vervoer over water. In 35 containers is allerlei materiaal naar het festivalterrein in Hasselt grotendeels vervoerd met een binnenschip.
Pukkelpop wordt dit jaar van 15 tot en met 18 augustus gehouden. Sinds 2015 zet de organisatie van het 4-daagse popfestival de binnenvaart in. Het initiatief sluit naadloos aan bij de vergroening van het evenement, dat dit jaar als eerste grote Belgische festival bijvoorbeeld ook HVO100 gebruikt voor al zijn generatoren, heftrucks en terreinbuggy’s.
“Al bijna tien jaar maakt deze samenwerking deel uit van ons duurzaamheidsprogramma. Containers en materialen die we via de binnenvaart vervoeren, houden een twintigtal vrachtwagenritten van de baan. Dat is toch niet niks en tegelijk is het een signaal dat we nog altijd erg waardevol vinden om uit te dragen als festival”, zegt Frederik Luyten, woordvoerder van Pukkelpop.
Haven Genk
De containers werden in Antwerpen via kaai 524 van Euroports op het binnenschip geladen en vervolgens naar Haven Genk gevaren met 35 containers aan boord. Alleen de ‘last mile’ ging over de weg.
“We zijn heel tevreden dat Pukkelpop als één van de grootse muziekfestivals in België ook dit jaar voor de waterweg kiest om een deel van de transporten naar Kiewit uit te voeren”, vertelt Heike Ulburghs, General Manager van Haven Genk. “Dit partnership toont aan dat vervoer via het water een duurzaam en efficiënt alternatief is voor het wegvervoer.”
Co-mobiliteit
De Vlaamse overheid zet al jaren in op een modal shift van de weg naar de vaarweg: meer vervoer via het water, minder vervoer via de weg. Dat gebeurt niet alleen door te investeren in de natte infrastructuur, maar ook door het faciliteren en bewerkstelligen van een mental shift, maakte demissionair minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken duidelijk. De samenwerking met Pukkelpop is er vooral op gericht om bedrijven bewust te maken van de voordelen en mogelijkheden van de waterwegen.
“Initiatieven zoals deze vergroten de bekendheid van de waterweg onder ondernemers en benadrukken de mogelijkheden van vervoer via water”, zei de uittredend Vlaamse minister bij de aflevering van de containers. “Bovendien is het Pukkelpopverhaal een mooi voorbeeld van co-mobiliteit: binnenvaart gecombineerd met een kort voor- of natransport via de weg. Het zien van deze mogelijkheden is de eerste stap, ze benutten is de tweede.”
Blauwe diesel
De Vlaamse Waterweg hoopt om volgend jaar verder aan te kunnen sluiten bij Pukkelpops blauwe initiatief. Ook binnenvaartschepen kunnen over op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). “Samen met de binnenvaartsector willen we de krachten bundelen om zo meer binnenvaartondernemers te stimuleren om te vergroenen”, vertelt bestuursvoorzitter Koen Anciaux van De Vlaamse Waterweg.
Dat past in de Vlaamse Green Deal Binnenvaart. “Een van de manieren om op korte termijn emissies gedeeltelijk te reduceren is varen op HVO, maar er zijn nog heel wat andere alternatieven voor fossiele brandstoffen.”