Om binnenvaartondernemers te helpen vergroenen lanceerde de IVR eerder dit jaar een rekentool waarmee ze zelf de uitstoot van hun schip kunnen berekenen. De calculator, die onderdeel is van het online IVR Scheepsinformatiesysteem, is nu ook in het Engels beschikbaar.
De IVR, het internationaal platform van organisaties van de binnenvaart, transportverzekeringen en scheepsexpertise, lanceerde de Engelstalige Emissie-Rekentool deze maand. De calculator geeft een indicatie van de huidige uitstoot van de voortstuwingsinstallatie van een binnenvaartschip en geeft daarmee ook inzicht in het rendement van een schip. De tool is in maart 2023 voor Nederlandse scheepseigenaren uitgebracht en is nu ook beschikbaar in het Engels.
Berekening
De emissies worden berekend per kilowattuur (kWh) en per tonkilometer (tkm). Emissies per kWh zijn in lijn met vereisten voor het uitgeven van emissielabels en voor het aanduiden van emissienormen (bijv. Fase-V). Emissies per tonkilometer geeft een nauwkeuriger beeld, omdat rekening wordt gehouden met de afstand en de hoeveelheid vervoerde lading.
De tool berekent de meest relevante emissies van aandrijfmotoren binnen de huidige en toekomstige wet- en regelgeving: koolstofdioxide (CO2), stikstof (NOx) en fijnstof (PM). Er wordt een aantal indicatoren gebruikt om de berekening te maken, zoals bouwjaar van de motor, scheeps- en motortype, vermogen, tonnage van het schip, wel of geen SCR-katalysator en roetfilter en type vaarweg.
De totale emissies worden opgesplitst in WTT-emissies (Well-to-Tank) en TTW-emissies (Tank-to-Wake) van de brandstof. WTT-emissies vinden plaats tijdens de productie en het transport van de brandstof naar het schip, en TTW-emissies vinden plaats wanneer de brandstof aan boord van het schip wordt gebruikt.
IVR Scheepsinformatiesysteem
De tool voor emissieberekening is geïntegreerd in het IVR Scheepsinformatiesysteem. Scheepseigenaren hebben op de website van IVR toegang tot hun eigen (scheeps)gegevens en kunnen daarom ook gratis gebruik maken van de Emissie-Rekentool.
In het algemeen geldt: hoe betrouwbaarder de ingevoerde gegevens, hoe betrouwbaarder de uitkomsten. Scheepseigenaren kunnen zelf gegevens van hun schip zelf toevoegen of wijzigen via de database.
Om de werkelijke uitstoot van een schip te weten, moet meetapparatuur aan boord worden geïnstalleerd: in de volksmond wordt dat ‘meten aan de pijp’ genoemd. Om de uitstoot per tonkilometer te berekenen, moeten bovendien de afgelegde afstand en de vervoerde lading worden bijgehouden.
“Het installeren van meetapparatuur en het verkrijgen van alle informatie over afstanden en lading kost veel tijd, moeite en geld”, aldus IVR. “De tool voor emissieberekening probeert daarom emissies te schatten op basis van op gegevens die direct beschikbaar zijn of geschat kunnen worden. Sommige scheepsgegevens worden rechtstreeks uit de database gehaald. Andere velden in de rekentool moeten nog worden ingevuld.”
Duurzame investeringen
IVR hoopt met de tool het inzicht te vergroten. “Gebruikers van de tool kunnen bijvoorbeeld voorafgaand aan duurzame investeringen een beeld te krijgen van de impact van deze investering op emissies. Bijvoorbeeld wat de impact zal zijn als een Stage V-motor, roetfilter of SCR-katalysator wordt geïnstalleerd, of als ze varen met een andere, duurzamere brandstof (zoals HVO).”