Deze week is Port of Amsterdam begonnen met het plaatsen van vaste palen in de Mercuriushaven. Die vervangen de drijvende boeien die tot nu toe gebruikt worden voor de overslag van bulklading uit zeeschepen in binnenvaartschepen en coasters. Dat moet de boord-boord-overslag sneller, veiliger en schoner maken.
“Op dit moment gebeurt de overslag nog met behulp van drijvende boeien, drijvende kranen en weegtorens”, aldus Port of Amsterdam. “Deze manier van overslag vraagt veel nautische ruimte. Daarom gaan we de huidige boeienstellen vervangen door een vaste opstelling.”
Minder vervoersbewegingen
Met een vaste opstelling wordt het zeeschip aan palen afgemeerd met aparte trospalen. Ook de drijvende kranen en weegtorens liggen dan aan dit remmingwerk. Schepen komen vervolgens langszij om beladen te worden.
“Omdat de kranen en weegtorens zowel tijdens aankomst als vertrek van de zeeschepen aan het remmingwerk afgemeerd blijven, vinden er minder vervoersbewegingen plaats”, benoemt het Havenbedrijf nog een extra voordeel. “Dit scheelt in emissie van uitlaatgassen en het draagt bij aan een kortere afhandelingstijd voor het lossen.”
Op termijn wil de havenbeheerder in de Mercuriushaven walstroom voor de schepen en kranen aanleggen. “Met deze aanpassing maken we het overslagproces niet alleen sneller en veiliger, maar ook een stuk schoner.”
EU-subsidie
Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een EU-subsidie van 2,7 miljoen euro uit in het CEF-programma (Connecting Europe Facility).
De vervanging van het eerste boeienstel door een vaste opstelling is op maandag 12 september gestart. Tijdens deze werkzaamheden, die tot eind oktober duren, is de ligplaats Mercuriushaven buiten gebruik. In de loop van 2023 wordt besloten om eventueel ook het tweede boeienstel door een vaste opstelling te vervangen.