- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAurelia krijgt goedkeuring voor ontwerp roro-schip op waterstof

Aurelia krijgt goedkeuring voor ontwerp roro-schip op waterstof

- Advertentie -

Delen

De Nederlandse start-up Aurelia Green Concept Design heeft een roro-schip ontworpen op basis van waterstofaandrijving. Het bureau uit Almere ontving begin september een certificaat van klassenbureau RINA, conform de onlangs gepubliceerde voorschriften voor waterstofvoortstuwing en nieuwe technologieën.

Het nieuwe ontwerpconcept is de ACD01 1000, een roro-schip dat volledig met elektrische voortstuwing vaart op basis van gecomprimeerd waterstofgas. Daarmee heeft het niet alleen in havens, maar ook tijdens de vaart geen enkele emissie. Het ontwerp is volgens Aurelia ook geschikt voor andere schepen.

De hybride aandrijving is gebaseerd op batterij- en brandstofcelmodules. De batterijen worden gebruikt als energieopslagbron om ook het boordnet van stroom te voorzien.

Pionierswereld

“De wereld van zero emissie is een pionierswereld die openstaat voor nieuwe mogelijkheden, die mij enigszins doet denken aan de eerste operaties in de heavy lift-sector, waar ook nog geen ervaring mee was”, zegt Ton Bos, partner en medeoprichter van Aurelia. “In die zin is de samenwerking met RINA een sterk signaal dat de maritieme wereld klaar is om samen te werken aan schone scheepvaart.”

“Deze samenwerking biedt ons de mogelijkheid om de onlangs gepubliceerde regels voor waterstof af te stemmen, ons te richten op nieuwe technische uitdagingen en na te gaan in hoeverre de componenten en systemen voor de opslag, levering en bunkering van waterstof technologisch gereed zijn. De inzet van de betrokkenen is groot en dit zal realistische resultaten opleveren”, aldus Patrizio Di Francesco, EMEA Special Projects Manager bij RINA.

Geen verre droom

Het nieuwe ontwerp voldoet ruimschoots aan de normen van EEDI-fase 3 voor de zeevaart. Het ballastwaterbehandelingsinstallatie is in overeenstemming met de laatste wijzigingen van de International Ballast Water Management Convention. De romp is ontworpen om een optimale hydrodynamische en maximale schroefefficiëntie te garanderen.

“Dit nieuwe ontwerp voor een gecomprimeerde waterstof RORO maakt deel uit van een langetermijnsamenwerking tussen Aurelia en RINA waarin we een vloeibaar waterstof aandrijfsysteem zullen ontwikkelen dat kan worden gebruikt voor heavy lift, cruise en Ro-Pa- schepen. Deze samenwerking met RINA zal ervoor zorgen dat het ontwerp van duurzame schepen werkelijkheid wordt en geen verre droom blijft” zegt Raffaele Frontera, mede-oprichter van Aurelia Green Concept Design. “Vanuit Aurelia werken we samen met RINA om dit out-of-the-box-ontwerpconcept te realiseren. We denken groot, we denken aan de toekomst, we denken aan veiligheid en aan onze planeet.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -