- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsScheepsbatterijenfabrikant EST-Floattech verovert Duitse markt

Scheepsbatterijenfabrikant EST-Floattech verovert Duitse markt

- Advertentie -

Delen

In augustus 2021 opende EST-Floattech een kantoor in Hamburg om de Duitse markt beter te kunnen bedienen. Dat bleek een goede zet: de Nederlandse ontwerper en fabrikant van scheepsbatterijen deed al veel binnenvaart- en overheidsprojecten en ontving in juni ook de eerste order voor offshore wind-schepen.

Die komt van een klant uit Zuidoost-Azië, waarvan EST-Floattech de naam niet mag noemen. Het gaat om een batterijpakket voor een offshore wind-ondersteuningsschip. “Natuurlijk ben ik erg blij dat de oprichting van het bedrijf Hamburg zo snel vruchten afwerpt”, zegt Sales Account Manager Marc Mühlenbeck. “Naast dit contract en eerdere projecten staan er diverse offshore wind-orders op het punt te worden ondertekend.”

Hamburg

De opdracht is slechts één voorbeeld van EST-Floattechs succes op de Duitse markt. Sinds de oprichting in 2009 is het Nederlandse bedrijf continu gegroeid. Het is inmiddels een van de toonaangevende leveranciers van lithium-batterijsystemen. Het aantal klanten en projecten is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen.

De Hamburgse vestiging wordt bemand door Marc Mühlenbeck, Josefin Klindt en Frank Gahwens. (foto EST-Floattech)

Daarom werd in augustus 2021 EST-Floattech GmbH opgericht. Vanuit de Kallmorgen Tower, niet ver van Hamburgs HafenCity, bewerken Josefin Klindt, Marc Mühlenbeck (beiden verkoop) en technisch projectmanager Frank Gawehns de Duitstalige markt. Ze richten zich ook op de Italiaanse, Poolse, Deense en Zuidoost-Aziatische markten. Alle andere landen worden bediend vanuit het Nederlandse hoofdkwartier in Badhoevedorp.

Duurzaam, veilig en betrouwbaar

“Het potentieel voor onze batterijoplossingen is enorm”, merkt Josefin. “Duurzaamheid, veiligheid en betrouwbaarheid zijn de drie kernwensen van onze klanten en wij richten ons er op onze batterijsystemen zo te ontwerpen en bouwen dat aan al deze eisen ruimschoots wordt voldaan. De bescherming van milieu en klimaat wordt immers steeds belangrijker en de milieuregelgeving wordt steeds strenger. Dat vergroot de behoefte aan nieuwe technologieën en raakt zelfs het publieke imago van scheepvaartbedrijven.”

Batterijenruimte aan boord van een schip
(foto EST-Floattech)

Daarnaast helpen de diverse stimuleringsregelingen voor duurzame voortstuwingssystemen van de EU en de Duitse federale en deelstaatregeringen reders om te kiezen voor hybride of emissievrije nieuwbouw.

Elektra

EST-Floattech deed wereldwijd al meer dan 200 projecten. In Duitsland ging het onder andere om de emissievrije veerboot van SFK (Kiel) die sinds 2021 in bedrijf is en meerdere riviercruiseschepen van rederij Viking. Ook twee Hamburgse blusboten, de Dresden en de Hamburg, hebben een batterijsysteem van EST-Floattech aan boord. Net als de afgelopen mei gedoopte Elektra. Dat is de allereerste door waterstof aangedreven duwboot. Het vaartuig kan zowel in waterstof-elektrische als volledig elektrische modus varen.

De op waterstof varende duwboot Elektra. (foto EST-Floattech)

Een veelgebruikte batterijmodule is de Green Orca 1050. Die is gecertificeerd door DNV en voldoet eveneens aan de voorschriften van BinSchUO en ES-TRIN. De High Energy NMC, High Power NMC en High Energy LFP van de nieuwe Octopus-serie zijn bijna klaar voor inzet.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -