Het vervallen ADM-terrein in Amsterdam wordt omgetoverd tot een plek waar superjachten tot 200 meter gebouwd kunnen worden. Het gaat om de Dutch Superyacht Tech Campus, een initiatief van ontwikkelaar Larendael dat dit jaar de 53 hectare grote scheepswerf in het Westelijk Havengebied gekocht. Vorige maand kwam het bedrijf in het nieuws doordat het Havenbedrijf Amsterdam dwong om veertien wachtplaatsen voor kegelschepen op te heffen omdat die deels in water van het ADM-terrein lagen.
In het concept van de Dutch Superyacht Tech Campus staat innovatie centraal. “Wij investeren in faciliteiten en technische middelen om samenwerking waar mogelijk te stimuleren, met open innovatie als doel. Denk hierbij aan het zoeken naar alternatieve brandstoffen, maar wij zien ook mogelijkheden om het bouwproces en de materialen die in de schepen worden verwerkt, te verduurzamen”, vertelt Wim Beelen. De voormalige eigenaar van het sloopbedrijf dat zijn naam draagt, is oprichter van Larendael.
Superjachten
Er zijn momenteel zo’n 5.500 superjachten in de wereld en jaarlijks komen er bijna 200 bij. Er is met name veel vraag vanuit Amerika, het Verre Oosten, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Nederland behoort door de geleverde kwaliteit, betrouwbaarheid, innovatie en design, bij de bouw van superjachten tot de wereldtop.
De schepen worden steeds groter. Alleen al in Nederland zijn in de afgelopen vijf jaar 67 superjachten gebouw met een lengte van meer dan 50 meter. Om deze grote superjachten te kunnen bouwen én onderhouden zijn werven nodig die makkelijk bereikbaar zijn en de juiste faciliteiten hebben, zo is de gedachte achter de Dutch Superyacht Tech Campus.
Noordzeekanaal
De Dutch Superyacht Tech Campus is via het Noordzeekanaal gemakkelijk bereikbaar voor superjachten. Er worden in totaal zeven overdekte dokken aangelegd: vier dokken met een lengte tot 200 meter en drie dokken met een lengte tot 155 meter. Ze zullen ook gebruikt worden voor refits en onderhoud aan superjachten. Voor jachten tot 80 meter is een jachtlift beschikbaar, waardoor onderhoud op de wal plaats kan vinden.
Buiten komt er plek voor het aanmeren van veertig superjachten tot een lengte van 200 meter. Wim Beelen: “Met de ontwikkeling van de Dutch Superyacht Tech Campus investeren wij in de toekomst van de scheepvaart op een plek met een rijke historie. Daar waar in de 18e en 19e eeuw de toonaangevende scheepswerf Amsterdamsche Droogdok Maatschappij actief was.”
Schaalvergroting
Larendael wil een omgeving creëren waar vakmanschap, vernieuwing en duurzaamheid centraal staan. “Door het bieden van schaalvergroting op een locatie die zonder beperkingen bereikbaar is – zowel via het water als via het land – krijgen superjachtwerven en toeleveranciers alle mogelijkheden om de Nederlandse concurrentiepositie in de superjachtenindustrie niet alleen in omvang maar ook in kwaliteit verder uit te bouwen”, aldus Beelen.
In december wordt begonnen met het bouwrijp maken van de grond. In april komend jaar start de aanleg van kades en pieren. In december volgt de bouw van de dokken en de productiehallen, daarna de gebouwen op de hightech-campus en een Experience Center.