Bij Asto Shipyard is geheel volgens planning de rvs-tanker Otter afgebouwd. Op de boeg van het schip staat zeer duidelijk de naam. Wie verder kijkt, ziet op de kop van de boeg de afbeelding van een speer. Wie de namen samenvoegt, komt op Otterspeer, in dit geval is dat Willem-Jan, de trotse eigenaar van de circa 2.900 ton metende nieuwbouwtanker en directeur van de Krimpen aan den IJssel gevestigde onderneming Otterspeer Tankvaart.
Het casco is afkomstig van de Tsjechische werf Çeské Lodênice in Dêcin en geleverd door Galle & Roodhart Scheepsbouw. Galle Makelaars verkocht in opdracht van Willem-Jan Otterspeer de in 2009 bij Smits Machinefabriek in Capelle aan de IJssel gebouwde en 1.599 ton metende Otter.
DJPS installeerde op de nieuwe rvs-tanker weliswaar een dubbelleidingsysteem, maar wel op zo’n manier dat elke tank apart geladen en gelost kan worden. De Otter gaat varen voor TankMatch Inland Shipping, voornamelijk op de Duitse binnenwateren en kanalen.
Basiswaarden
Na elf jaar gevaren te hebben op de vorige Otter (86 x 9,60 meter) was Willem-Jan Otterspeer toe aan een nieuwe uitdaging. Hij vertelt daarover: “Ik vond dat in de iets grotere, 110 x 11,45 meter, tanker met aan boord acht rvs tanks van 380 kuub elk.”
“Ik vaar sinds 2011 voor TankMatch en die samenwerking bevalt zeer goed. De bevrachter streeft naar een stabiele en langdurige samenwerking. Ik heb de afgelopen decennia ervaren dat ze hun basiswaarden eerlijkheid en open communicatie in de praktijk waarmaken. Dat gaf mij zoveel vertrouwen dat ik het aandurfde een nieuw schip te laten bouwen.”
TankMatch vestigde zich in 2007 in Werkendam. De onderneming richt zich met een grote diversiteit aan schepen volledig op het vervoeren van met name chemische en minerale olieproducten. In 2011 vestigde TankMatch zich ook in Hamburg. Sinds de oprichting ligt de focus daar bij kleinere, dubbelwandige tankers voor de Duitse kanaalvaart.
Zeer tevreden
De acht roestvaststalen tanks hebben ketelverwarming, waarbij de warmtewissel-installatie in de kofferdam is geplaatst. De acht Dutch Well Pumps, centrifugaalpompen op basis van deep well-techniek hebben een capaciteit van 100 kuub per uur. Zowel op het voor- als achterschip is een ejector geplaatst. Voordeel is dat waar een pomp lucht begint te pakken als de tank bijna leeg is, de ejector tijdens het drainen zijn vacuüm behoudt.
Een Caterpillar 3512 zorgt voor de voortstuwing. Misti leverde naast de autokraan ook de spudpaal op het voorschip. Om op de Duitse kanalen gemakkelijker onder bruggen door te kunnen zijn aan boord van de Otter telescopische masten geplaatst.
De Leeuw & Van Vugt Luxe Interieurbouw verzorgde de betimmering. Trots toont Willem-Jan Otterspeer de woonruimten voor de bemanning. Keurig afgetimmerde hutten, compleet met eigen sanitair en tv… Ze zouden niet misstaan op een riviercruiseschip.
“Dat bedrijf heeft het echt netjes afgewerkt”, stelt Otterspeer dan ook terecht. “Ik ben trouwens zeer tevreden over de gehele afbouw en de werkwijze van zowel het Asto-team als de onderaannemers.”
Asto Shipyard
Stijn Buijks is zichtbaar content met de woorden van Willem-Jan Otterspeer. Buijks begon in augustus 2012 als metaalbewerker bij Asto Shipyard, in zijn geboorteplaats Raamsdonksveer. Hij wist zich na diverse studies, waaronder bij de STC Group waar hij de graad Bachelor of Engineering wist te behalen, via werkvoorbereider op te werken tot projectmanager. De afbouw van de Otter bewijst dat hij zijn vak verstaat.
Asto Shipyard toont met de afbouw van de rvs-tanker Otter alle soorten binnenvaartschepen, tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers, af te kunnen bouwen. Zo werden eerder dit jaar onder meer een bunkerschip, een mineralentanker en een drogeladingschip afgebouwd.
Op een schip is een emissienabehandelingssysteem geïnstalleerd en op het voorschip de voorbereiding daarvoor. Daarnaast werden de nodige reparatieklussen uitgevoerd, vond een hermotorisering plaats en werd een hekschroef ingebouwd. Allemaal door Asto Shipyard to be exact.