Nederland moet de bijmenging van biobrandstoffen aan gasolie niet op eigen houtje doen, zoals het kabinet nu van plan is. Een brandbrief met die boodschap heeft NOVE deze week verstuurd naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat is desastreus voor de bunkerbedrijven, voorspelt de brancheorganisatie van leveranciers van brandstoffen, smeermiddelen en toebehoren, want schippers zullen massaal in Duitsland en België gaan bunker.
Bunkertoerisme
NOVE wijst het ministerie op de mogelijk “desastreuze gevolgen voor onze binnenvaartbunkerbunkeraars, wanneer Nederland besluit eenzijdig een bijmengverplichting voor biobrandstoffen in te voeren, zonder dat de buurlanden dit ook doen”. Een bijmengverplichting zal namelijk leiden tot een flinke verhoging van de bunkerprijzen, en dat werkt bunkertoerisme in de hand: een aanzienlijk deel van de schippers zal in Duitsland of België gaan bunkeren.
“Wij zijn voorstander van vergroening van brandstoffen in de binnenvaart, maar vinden dat een dergelijke verplichting enkel dient te gebeuren in samenspraak en gelijktijdig op Europees niveau of tenminste met de CCR-lidstaten.”
Green Deal
“Veel binnenvaartschepen zullen vanwege het prijsverschil in het buitenland gaan bunkeren, waardoor minimaal 40 tot 60% van het bunkervolume uit Nederland zal weglekken”, vreest NOVE. “Dit heeft als desastreus gevolg dat Nederlandse bunkerstations financieel niet meer levensvatbaar zullen blijken. Daarnaast is het gevolg dat CO2-doelstellingen uit de in 2019 ondertekende ‘Green Deal Binnenvaart’ niet zal worden gehaald.”
De bijmenging met biobrandstoffen is onderdeel van de Green Deal. Maar aangezien Duitsland en België nog geen plannen hebben voor bijmenging, wordt alsnog veel gasolie gebruikt waar het zonder CO2-reductie.
Realisme niet uit het oog verliezen
NOVE schrijft verder in de brandbrief: “Onze branche zit volop in de energietransitie en wij willen graag vergroenen. Realisme mag echter niet uit het oog verloren worden. In de binnenvaart is de concurrentie groot. Om te overleven, zal een binnenvaartschipper veelal de goedkoopste brandstof moeten bunkeren, waarbij een brandstof zonder fysieke bijmenging van biobrandstoffen vaak de voorkeur geniet. Als de verplichting niet geldt voor onze buurlanden, wordt de brandstof daar naar verhouding veel goedkoper.”
Per bunkering van circa 20 ton wordt het verschil circa 1.600 euro, rekent NOVE voor. Bij wekelijks bunkeren gaat het om een bedrag van 83.200 euro per schip per jaar.
De overheid is een officiële consultatieronde gestart. Daarin kunnen belanghebbenden hun reactie geven op de voorgenomen plannen. NOVE zal daar gebruik van maken, maar besloot gezien de enorme economische belangen op voorhand al een separate brief te sturen.