- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWaar is de beloofde coulance bij het ligplaatsenbeleid?

Waar is de beloofde coulance bij het ligplaatsenbeleid? [OPINIE]

- Advertentie -

Delen

Het is crisis in de binnenvaart. Dat betekent weinig werk voor de schepen en als er geen werk is moet men dus ergens kunnen blijven liggen. Nu hebben we de afgelopen jaren gezien dat de houding tegenover de binnenvaart was: schepen horen te varen. Dat werd afgedwongen door eerst het beleid van Rijkswaterstaat (gevolgd door provincies) te veranderen in ‘ligplaatsnemen mag tenzij…’ in ‘ligplaatsnemen is verboden tenzij…’, waaraan een maximale ligtermijn gekoppeld is. Wat Rijkswaterstaat betreft een maximale termijn van 3x 24 uur.

Natuurlijk gaat dit geheel voorbij aan de gewone behoeften, noden en omstandigheden die schippersfamilies precies hetzelfde hebben als alle anderen, maar nu in deze coronatijd zien we hoe dit tot steeds meer problemen leidt.

Tijdens overleggen met het Ministerie van I en W is daarom gesproken over een coulante houding ten opzichte van schepen die (noodgedwongen vanwege de coronacrisis) wat langer willen/moeten blijven liggen op ligplaatsen die normaliter voor kortere periode zijn bedoeld. Helaas horen we veel negatieve geluiden van schippers hierover: zij herkennen weinig van een eventuele coulante houding, integendeel.

Los van een stad als Amsterdam die inderdaad niet direct handhaaft als een schip langer dan een week ligt, zien we maar weinig plekken waar de schipper zijn schip met een gerust hart even kan neerleggen. Zo horen we dat de 3 x 24 uur vanuit Rijkswaterstaat door schippers nog steeds als een maximum beschouwd wordt. Bij navraag wordt ons verteld dat men wel op bepaalde plekken langer mag liggen maar dat men niet zegt welke plekken dat zijn omdat anders “iedereen daar gaat liggen”.

En juist nu wordt na 15.30 uur de autoafzetplaats/ligplaats in IJmuiden met hekken afgesloten omdat handhavers bang schijnen te zijn voor de crossers die gebruik maken van het terrein. Provincie Zuid-Holland stuurt een schip bij Alphen aan de Rijn weg omdat het schip “het uitzicht bederft”.

Schiedam sluit een kade af en opent pas na veel gezeur weer de afgesloten kade – onder bepaalde voorwaarden – waar de auto’s op- en afgezet kunnen worden. Bij Ramspol vindt men dit nu juist hét moment om een bordje te plaatsen met een maximale ligtijd van 3 x 24 uur.

Maar Rotterdam spant wel de kroon met zijn ontmoedigingsbeleid jegens ligplaats nemen door schippers. De ASV heeft hierover op Fcebook een bericht geplaatst dat na één dag door ruim 8.300 personen bekeken is en waar al 69 reacties op zijn gekomen over de wijze waarop er gehandhaafd wordt in de Maashaven, ook ten tijde van corona! De reacties liegen er niet om. De schippers voelen zich weggejaagd uit de laatste haven waar men langer mag liggen dan 1x, 3x of 7 x 24 uur.

Dit is het bericht dat op Facebook geplaatst is:

Schippers zijn verplicht gebruik te maken van de stroomkasten in de Maashaven. Maar als die stroomkasten niet werken (en er is er zelfs 1 weggehaald) dan zijn de consequenties voor de schipper. Er is nu een stroomkast kapot en 1 stroomkast weggehaald, maar we horen dat er meer problemen zijn met de stroomkasten in de Maashaven.

Onderdelen zouden uit China moeten komen en de mededeling is dat de schipper maar even moet verkassen. Er zijn ook al boetes uitgeschreven. Kortom: de ambtenaren hebben hun zaakjes niet voor elkaar, de ligplaats vervalt daarmee, de schipper krijgt een boete aan zijn broek (een schipper kreeg zelfs 2 boetes).

Hoe was het ook alweer? Gezien de crisissituatie zou men flexibel omgaan met het ligplaatsbeleid? Zouden de BOA’s enig idee hebben hoe het voelt – als het water je aan de lippen staat – dat men dan met een bootje 3 man sterk komt melden dat je ook daar maar weer moet vertrekken?

Coulance, een mooi woord dat betekent dat je in een crisissituatie wat begrip hebt voor elkaar. In plaats daarvan wordt het de schippers alleen maar moeilijker gemaakt.

Ondertussen blijven de plannen over een park in de Maashaven steeds rondzingen en nemen duidelijker vormen aan. Dan helpt het natuurlijk als men aan kan tonen dat er toch maar weinig schepen liggen om die plannen geaccepteerd te krijgen.

Begrip, daartoe wordt opgeroepen horen we, maar hoe ervaart u dat?

 

Daarnaast ontving de ASV op 11 mei een antwoord op ons schrijven van oktober 2019. Ook dat is op facebook geplaatst en ook daar zien we dat de schippers vinden dat het spel niet eerlijk gespeeld wordt en men probeert ook deze laatste haven waar we langer terecht kunnen de binnenvaart te ontnemen.

Wij vragen het ministerie en allen die met ons in gesprek zijn (ook het Havenbedrijf Rotterdam) uw belofte gestand te doen en coulance te betrachten met de binnenvaart die op dit moment een bijzonder moeilijke tijd doormaakt. De ASV heeft het ministerie, wethouder Kurvers en het havenbedrijf op de hoogte gesteld van deze gang van zaken en heeft haar hoop uitgesproken op korte termijn hier een reactie op te mogen ontvangen.

Sunniva Fluitsma,
woordvoerder ASV
namens bestuur en denktank van de ASV

 

Delen

- Advertentie -

Meer

2 reacties

  1. Tja, als niet getinte , Nederlandse kleine ondernemer sta je in het spel ver achter. Je moet je muil houden, ja knikken en geld aan Apeldoorn weg pompen . Een bescheiden wens? Een klein verlangen ???? How dare you.( thanks Greta)

    Dat is mijn vermoeden , maar ik zal het wel mis hebben

  2. PZEM Kade in Vlissingen op kanaal van Walcheren is al meer dan een jaar verboden om af te meren. Reden, schade gevaren aan de kade door een schipper en die heeft dit niet gemeld. En nu is er geen geld voor reparatie. Allereerst had die schipper dat moeten melden vind ik, laat dat duidelijk zijn!
    Daarnaast blijft overeind staan dat de kade slechts licht beschadigd is. Enkele rubberen stroken zijn eraf gevaren. Er blijft echter genoeg bescherming over om de kade gewoon te kunnen gebruiken! Reparatie ervan hoeft niet zo duur te zijn en zeker niet zolang te duren! Wanneer we er naar vragen krijgen we steeds als antwoord, dat het de schuld is van 1 van onze collega’s omdat die het niet gemeld heeft en dus gaan ze het niet repareren want dat kost de provincie Zeeland geld.
    Volkomen logisch natuurlijk. Wanneer een automobilist ergens een paaltje of een lantaarnpaal dubbel rijd zonder te melden sluit men tenslotte ook een hele straat, parkeerplaats of iedereen z’n oprit af. Daar komt bij dat de ligplaatsen voor de binnenvaart al erg beperkt zijn! In de buitenhaven is geen enkele!!! plek voor de binnenvaart. In de binnenhaven alleen achter het sluiseiland. Dit ligt al snel 2 breed en meer mogen er niet liggen. Andere optie is op het kanaal bij draaibrug oost-Souburg en de PZEM kade. Nu die laatst genoemde niet meer gebruikt mag worden vervalt dus 25 procent van de beschikbare ligplaatsen voor de binnenvaart. En nee de havenmeester moet je zeker niet bellen want die vertelt alleen waar je beslist niet mag liggen met je binnenschip. Immers alles is het hele jaar door gereserveerd voor visserij en zandzuigers etc. Het past in het extreme ontmoedigings beleid om gebruik te maken van het kanaal van Walcheren wat de provincie al jaren voert. Denk aan de zeer! beperkte aantal brug openingen ieder jaar weer ten tijde van onderhoud aan 1 van de bruggen en in deze Corona tijd waardoor er ineens blijkbaar minder gedraaid kan worden met de bruggen.
    Gelukkig zit er bekwaam en vriendelijk personeel op de sluis en brugbediening waardoor we altijd goed geholpen worden, echter kunnen zij ook geen ijzer met handen breken.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -