Duitsland wil de energieopwekking uit kolen snel afbouwen, wat ook voor de binnenvaart consequenties heeft. De Duitse binnenvaartorganisatie BDB wil dat de overheid de sector daarvoor financieel compenseert.
Al vanaf 2022 wil de bondsregering het gebruik van kolen als energiebron sterk aan banden leggen. Uiterlijk in 2038 moeten alle steenkoolcentrales stilliggen of afgeschakeld worden.
Het vervoer van kolen is voor de binnenvaart erg belangrijk. Over de Duitse vaarwegen wordt jaarlijks zo’n 35 miljoen ton kolen vervoerd, daarvan gaat ruim 5 miljoen ton over het Wesel-Datteln-, Datteln-Hamm- en Dortmund-Eemskanaal. De energiecentrales in het Ruhrgebied worden vrijwel volledig door de binnenvaart van kolen voorzien.
Vergeten
In het wetsvoorstel over het afbouwen van kolenenergie belooft de regering financiële compensatie voor de getroffen sectoren. Over de binnenvaart en de binnenhavens wordt echter met geen woord gerept. De BDB wijst erop dat ook zij financiële steun nodig hebben.
Het stopzetten van de kolenenergie komt volgens de bond te snel voor de binnenvaart. “In de periode van 2022 tot 2038 zal het moeilijk worden om nieuwe markten aan te boren en andere goederen aan te trekken die het verlies aan kolenvervoer kunnen compenseren.”
Volgens de BDB dreigt de binnenvaart honderden miljoenen euro aan omzet te verliezen. De afgeleide kosten voor bedrijven zijn hierin niet eens meegerekend.