De Duitse overheid ondersteunt momenteel op meerdere manieren het promoten van de binnenvaartsector als werkgever. Om vooral jonge mensen te bereiken, spelen social media een belangrijke rol in de campagnes.
Sinds twee jaar subsidieert het verkeersministerie een videoblog-wedstrijd met de titel Echt jetzt, Binnenschiffer? De competitie is een samenwerking met de binnenvaartorganisaties BDB en BDS-Binnenschifffahrt. Binnenschippers (in opleiding) worden uitgedaagd om met een creatieve video voor social media een positief beeld van de sector te verspreiden.
Aan boord van het schoolschip RHEIN vond op 18 maart in Duisburg de prijsuitreiking plaats voor de tweede editie van deze wedstrijd. De winnaar was het team KölnTourist Personenschifffahrt. De stagiairs Jason Jänicke, Jennifer Rittel, Tobias Nahrendorf en Cedric Adam overtuigden de jury met een informatief maar ook grappig filmpje over het leven en werken aan boord. Ze wonnen 3.000 euro.
Roland Böhlke van HGK Shipping sleepte de tweede plaats in de wacht en kreeg hiervoor 2.000 euro prijsgeld. Hendrik van Aswege van DTG werd derde en ontving 1.000 euro.
Enthousiast
De prijzen werden overhandigd door Renate Bartelt-Lehrfeld, werkzaam bij het verkeersministerie. “We stimuleren graag initiatieven om de binnenvaart als werkgever te profileren, want ook deze sector gaat gebukt onder het tekort aan geschoold personeel”, zei Bartelt-Lehrfeld. “We zijn enthousiast over de vele video’s die we hebben ontvangen over de spannende beroepsperspectieven in de binnenvaart.” Het verkeersministerie start binnenkort een derde editie van de videowedstrijd.
Gerrit Fietze, leidinggevende op het schoolschip, sprak de circa twintig jongeren toe die aan de wedstrijd hebben deelgenomen. “Laten we vooral promotie blijven maken voor de binnenvaart en de carrièremogelijkheden in onze sector. Jullie video’s op Youtube, Instagram of TikTok spelen hier een belangrijke rol. Jullie weten beter dan wie dan ook hoe spannend dit beroep is en kunnen deze boodschap geloofwaardig overbrengen.”
PRO Binnenschifffahrt
Ook PRO Binnenschifffahrt slaat goed aan. Dit is een imago- en wervingscampagne die op initiatief van de BDB en met steun van het verkeersministerie is ontwikkeld. Op www.pro-binnenschifffahrt.de wordt in heldere taal uitgelegd wat binnenvaart is. Bedrijven kunnen zich er als werkgever profileren.
De website is gekoppeld aan social media om jonge mensen te bereiken. Regelmatig worden via TikTok en Instagram foto’s en filmpjes gedeeld.
BDB-directeur Jens Schwanen laat weten dat de campagne zich dynamisch ontwikkelt. Op LinkedIn zijn er in honderd dagen tijd al 700 volgers bereikt. “Er zijn nog flink wat goede ideeën om de vracht- en passagiersvaart, havens en dienstverlening rondom de binnenvaart via social media bekender te maken”, aldus Schwanen.