De haven van Luik gaat de komende vijf jaar samenwerken met die van Douala in Kameroen. Dat staat in een akkoord dat beide havenbesturen ondertekend hebben.
De haven van Douala is voor Kameroen een belangrijk economisch en logistiek knooppunt. Kameroen exporteert veel hout, cacao, koffie, bananen en katoen. Een groot deel van deze goederen gaat via de haven van Douala.
Nieuw
Voor Luik is het de eerste keer dat de haven de samenwerking opzoekt met een Afrikaanse haven. Vorig jaar ondertekende de haven van Antwerpen al een samenwerkingsakkoord met Douala. Emile Louis Bertrand, directeur van het Havenbedrijf Luik, ziet veel kansen in de samenwerking.
Jaarlijks wordt er 15 miljoen ton verhandeld tussen West-Afrika en Antwerpen. In West-Afrikaanse havens is het containervervoer de laatste jaren hard gegroeid. Via Luik als binnenhaven kunnen goederen uit West-Afrika verder worden gedistribueerd naar tal van locaties in Europa.
Toegankelijk
De haven van Douala hoopt door de samenwerking met Luik nieuwe markten te kunnen ontsluiten. Beide havenbedrijven willen ook de samenwerking bevorderen tussen ondernemingen die gevestigd zijn in hun regio. Verder wil Douala leren van Luik om de dagelijkse afhandeling in de haven te verbeteren.