De containeroverslag in de haven van Luik is vorig jaar met 20 procent gegroeid tot 115.921 TEU. Het was de eerste keer dat de containerterminals de grens van 100.000 TEU doorbraken.
De afgezwakte wereldhandel als gevolg van de coronapandemie was ook in Luik voelbaar. De totale overslag per spoor, binnenvaart en wegvervoer daalde ten opzichte van 2019 met 9 procent naar 19,2 miljoen ton. Het vervoer over water, dat hierin een aandeel van bijna driekwart heeft, daalde met 12 procent naar 14 miljoen ton.
Trilogiport
Ondanks de lockdown bleef de haven voor 100 procent operationeel. Wel is de omzet voor het eerst in tien jaar afgenomen (met 7,5 procent). Daar stond tegenover dat er verder geïnvesteerd is onder meer spoorinfrastructuur. Hierdoor kwamen in december 2020 de eerste containers per spoor aan in Trilogiport, het trimodale hart van de haven.
Ook de komende drie jaar wordt volop geïnvesteerd in de infrastructuur. Het havencomplex van Luik is volgens de Nationale Bank van België goed voor 7.858 directe en 10.445 indirecte banen.