Binnenhavens in Duitsland willen meer kansen krijgen van de politiek om bij te dragen aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen. Dat zei BöB-voorzitter Joachim Zimmermann tijdens de jaarvergadering van de Bundesverband öffentlicher Binnenhäfen (BöB) in Berlijn.
Veel havenprojecten komen volgens Zimmermann te traag of onvolledig van de grond omdat de vergunningstrajecten te lang duren en de eisen te hoog zijn. Daar moeten politieke bestuurders iets aan veranderen.
‘Klimaatredder’
“Duitsland blijft ook in de toekomst aangewezen op een goed functionerend logistiek systeem. De enorme groei van het goederenvervoer heeft de maatregelen om energie en CO2 te besparen ‘overgecompenseerd’. Wat geen reden is om vanuit een tunnelvisie alleen naar de vervoerssector als ‘klimaatredder’ te kijken.”
Friedrich Lehr, voorzitter van de Europese binnenhavenbond, vindt dat er meer geïnvesteerd moet worden in multimodale knooppunten, die binnenhavens nu eenmaal zijn. Ook moet serieus worden gekeken naar duurzame aandrijvingen in het goederenvervoer en zijn ‘op kleine schaal’ investeringen in vaarwegen nodig.
Nationale belangen
Nationale belangen dienen opzij te worden gezet ten faveure van de Europese ontwikkeling van verkeerscorridors. Maar vooral moet er gehandeld worden: “Als we nóg langer wachten, zullen we steeds drastischer maatregelen moeten nemen. Met alle gevolgen van dien voor de economie.”
Volgens Ralf Fücks van het Zentrum Liberale Modene wordt klimaatbeleid alleen een succes als het ook economisch interessant is. “Vooral de binnenvaart moet aan de slag met de klimaatverandering, omdat de gevolgen daarvan in deze sector het meest zichtbaar zijn.”