Het samenvoegen van de 39 voormalige Wasser- und Schifffahrtsämter (WSA’s) in Duitsland tot grotere organisaties gaat nu snel. Na de WSA’s Weser-Jade-Nordsee en Neckar is nu ook het WSA Donau MDK van start gegaan.
Het is ontstaan door de samenvoeging van de WSA’s Nürnberg en Regensburg. Guido Zander staat aan het hoofd van de nieuwe organisatie, die verantwoordelijk wordt voor het beheer van 400 kilometer Donau en Main-Donau-kanaal.
In juni gaat het nieuwe WSA Mosel-Saar-Lahn van start. In november volgt het WSA Oberrhein.
Sneller en flexibeler
De samenvoeging van WSA’s is een onderdeel van de herstructurering bij de Duitse vaarwegbeheerder. Deze moet tot meer snelheid en flexibiliteit leiden en de dienstverlening aan vaarweggebruikers verhogen.
De Duitse vaarwegbeheerder werkt ook aan de vergroening van zijn vloot. Van de 260 vaartuigen hebben er zestig al een nabehandelingssysteem om de uitstoot te beperken.
Foto: GDWS