De lage waterstand op de IJssel heeft geleid tot het sluiten van de haven van Deventer.Het is voor het eerst in de geschiedenis dat dit gebeurt. De overslagbedrijven in de haven zijn verstoken van de aanvoer. Dat heeft als het langer duurt dan twee dagen met name consequenties voor de Deventer Overslag Kombinatie (DOK), die dan haar afnemers – de mengvoederfabrikanten – niet meer kan bevoorraden.
“In de haven worden vooral bouwgrondstoffen en veevoeders overgeslagen”, vertelt Peter Nijboer van de gemeente Deventer aan De Binnenvaartkrant. “Het zand en grind is nu geen probleem tijdens de bouwvak, maar het veevoeder juist wel. De dieren hebben met deze grote droogte veel behoefte aan krachtvoer.”
Het veevoeder wordt in de haven van Deventer overgeslagen door het overslagbedrijf DOK. Daar staat het overslagwerk nu stil, maar op kantoor is volop bedrijvigheid, want er wordt naarstig gezocht naar oplossingen voor dit nieuwe probleem. “Vorige week vrijdag gaf de gemeente al aan dat er problemen waren met de waterstand op de IJssel”, vertelt Titus Swartjes, chief financial officer (CFO) van DOK. “Verteld werd dat er water wegliep uit de haven met het bedienen van de sluis. Gisteren (maandag 6 augustus – red.) hoorden we in de middag dat de sluis niet meer open zou gaan voor de scheepvaart. De druk op de sluisdeuren zou onverantwoord hoog zijn door het hoogteverschil tussen IJssel en de haven.”
De waterstand in de haven en in het Overijssels Kanaal is NAP+5,75 meter. Op de IJssel was het peil op maandagmiddag NAP+0,93 meter. Voor dat verschil is de sluis in de haven niet ontworpen. De sluis staat nog maar gedeeltelijk vol water om het peilverschil zo klein mogelijk te maken. Door deze maatregel is de veiligheid voor het achterliggende gebied gewaarborgd. Als de sluisdeuren het begeven, dan stroomt de haven leeg en ook de achterliggende waterwegen tot aan Lemelerveld. Dat heeft zeer ernstige gevolgen, voor velen in het gebied. Vandaar dat Waterschap Drents Overijsselse Delta verzocht om de haven af te sluiten voor de scheepvaart.
Het probleem voor met name DOK is dat de afsluiting is voor onbepaalde tijd. “Als het één of twee dagen duurt, kunnen we het wel uitzingen. Duurt het één of twee weken, dan hebben we een groot probleem. We hebben gewoon geen inkomsten meer en kunnen de mengvoederproducenten in de omgeving niet meer voorzien van product. Die zouden zelf dan nog naar andere overslaglocaties kunnen gaan kijken. Ook kunnen we overwegen om vrachtauto’s in te zetten. We onderzoeken de mogelijkheden nu. Maar ook dat laatste is een zaak van de leveranciers van de veevoeders.”
“Ik kan me voorstellen dat een veevoederbedrijf hierdoor pijn in de buik krijgt”, zegt Peter Nijboer van de gemeente Deventer. Er is niets over te zeggen wanneer er voldoende water in de IJssel zal stromen. De vooruitzichten van Rijkswaterstaat voor de waterstanden zijn niet hoopgevend.”
Titus Swartjes: “Ze verwachten regen over een paar dagen, maar of dat voldoende is, dat moeten we afwachten.”
Lees ook dit artikel.
Foto: waterpeil in haven Deventer (foto Ginopress)