Duitse bonds- en deelstaatpolitici, de vaarwegbeheerder en het bedrijfsleven willen vaart maken met de bouw van een nieuwe sluis bij Lüneburg-Scharnebeck. Ze hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend, die ondersteund wordt door de parlementaire staatssecretaris van het verkeersministerie, Enak Ferlemann.
De regio wil de nieuwbouwplannen begeleiden en eraan bijdragen dat de bouw zo snel mogelijk van start gaat. Er wordt een PR-bureau ingeschakeld voor de communicatie over het project. Aspecten die betrekking hebben op verkeer, milieu en economische effecten worden verder onderzocht. De achterliggende gedachte is dat een breed draagvlak kan leiden tot een versnelde uitvoering.
Achterlandverbinding
De bouw van een nieuwe sluis op het Elbe-Seitenkanaal maakt deel uit van het Duitse Bundesverkehrswegeplan 2030. De Duitse overheid trekt 10 miljoen euro uit voor het plannen en creëert zeventien fulltime functies voor planingenieurs.
Het Elbe-Seitenkanaal is een belangrijke achterlandverbinding voor de haven van Hamburg en de havens in Nedersaksen. De huidige scheepslift bij Scharnebeck is door haar beperkte afmetingen een bottleneck voor de binnenvaart. Door de bouw van een grotere sluis kan er meer over het kanaal worden vervoerd, wat de wegen en het spoor in de regio ontlast.