Het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) in Duisburg-Meiderich heeft veel meer planingenieurs nodig om de sanering van het Wesel-Datteln-kanaal, inclusief de sluizen, te kunnen uitvoeren. Tijdens een crisisbijeenkomst in Duisburg bleek dat de hele logistiek in het Ruhrgebied bedreigd wordt door de problemen voor de binnenvaart op het kanaal.
Het Wesel-Datteln-kanaal is een belangrijke transportas voor industriebedrijven in het Ruhrgebied. Jaarlijks wordt er zo’n 20 miljoen ton goederen over het kanaal vervoerd. De haalkommen van de sluizen zijn verouderd en de bolders waaraan schepen tijdens het schutten vastmaken, mogen al enige tijd niet meer worden gebruikt. Ze kunnen de trekkracht van moderne binnenschepen niet meer aan.
Lange wachttijden
Bij de sluizen ontstaan inmiddels wachttijden tot twaalf uur. De aan- en afvoer van goederen is hierdoor nauwelijks nog planbaar en er ontstaan forse meerkosten.
Aangezien het WSA Duisburg te weinig personeel heeft, ziet het er niet naar uit dat de bolders op korte termijn zullen worden vernieuwd. Het WSA heeft maar liefst vijftig extra ingenieurs nodig om de bolders en andere infrastructuur binnen zijn werkgebied te vervangen.
Bootslieden inzetten
Wanneer de sanering van de sluizen van start gaat, valt niet te zeggen. Er moet eerst een saneringsconcept worden opgesteld en vervolgens moeten de opdrachten worden aanbesteed. Dit laatste is vaak een lang traject. Volgens het WSA kan het nog jaren duren voor de sluizen gemoderniseerd zijn.
Op korte termijn kunnen bootslieden op sluizen worden ingezet om schuttende schepen vast te maken. Maar dat is een dure oplossing – zeker als er jarenlang een beroep op hen moet worden gedaan. “De verantwoordelijken in de politiek en de administratie in Berlijn moeten zo snel mogelijk extra personeel voor de WSV aantrekken”, klonk het dan ook in Duisburg.
Verkeersinfarct dreigt
Industrievertegenwoordigers van Evonik, Trianel en RWE zijn net als rederijen niet te spreken over de slechte toestand van het kanaal. Volgens vertegenwoordigers van de Duitse vaarwegbeheerder zijn de problemen met de sluizen op het kanaal al bijna dertig jaar bekend. In plaats van te investeren in vernieuwing heeft men de kunstwerken verder laten vervallen.
De situatie is inmiddels dramatisch voor industriebedrijven die hun goederen laten aan- en afvoeren met binnenschepen. Het is geen optie om deze volumes naar de weg te verschuiven, want hierdoor zou het in het Ruhrgebied tot een verkeersinfarct komen.