De oplevering van de dieselelektrische rvs tanker Bacchus had al eind 2017 plaats moeten vinden. Het faillissement van MD Constructions uit Ridderkerk, de bouwer van het casco, gooide echter roet in het eten. Opdrachtgever Concordia Shipbuilding liet het onafgebouwde casco naar thuishaven Werkendam vervoeren. Vervolgens kreeg CCM3, dat de afbouw zou doen, de opdracht ook het casco af te bouwen.
Bijna drie maanden later wordt de compleet in Nederland gebouwde tanker van 110 x 13,50 meter alsnog opgeleverd. De opdrachtgever beschikt naast de conventionele rvs tanker Comus 2 nu ook over de dieselelektrisch voortgedreven chemicaliëntanker Bacchus. In de dertien rvs tanks met een totale capaciteit van 4.200 ton gaat de Bacchus voor Stolt Tankers, waarmee de eigenaar al tien jaar een samenwerkingsverband heeft, chemicaliën vervoeren, met name in het ARA-gebied.
Goden
In 2007 werd de Comus 2, een tanker met een laadvermogen van 4.250 ton, afgebouwd bij Den Breejen. Aan dezelfde eigenaar werd ruim tien jaar later de in Werkendam gebouwde Bacchus overgedragen.
De mythische gebeurtenissen uit een onbepaald verleden wijken hiermee duidelijk af met de tegenwoordige realiteit. Comus, de god van feestelijke vreugde en vrolijkheid, is namelijk de zoon van Bacchus, de god van de wijn. Houd je de volgorde van vader en zoon aan, dan zou eigenlijk eerst de tanker Bacchus gebouwd moeten zijn en pas daarna de Comus 2.
In de innovatieve binnenvaartbranche is echter heel veel mogelijk en volgen technieken als hybride, LNG, brandstoftoevoeging, uitlaatgassennabehandeling en dieselelektrisch elkaar in snel tempo op. ‘Groener’ varen is meer van deze tijd en de eigenaar van de Bacchus draagt daar graag zijn steentje aan bij.
Ook een beetje uit eigenbelang natuurlijk, want naast minder uitstoot kan de brandstofbesparing op elektrische voortstuwing oplopen tot wel 10 procent. Dat geldt ook voor de twee door Hybrid Ship Propulsion (HSP) in samenwerking met Oechies Elektrotechniek geleverde PM-elektromotoren van 600 kW (800 pk) elk. Daarnaast worden er minder smeeroliën en filters gebruikt en vergt de aandrijving minder onderhoud. Een duidelijke win-winsituatie derhalve.
Innovatieve specialist
In zijn sfeervol ingerichte kantoor aan de Biesboschhaven Noord vertelt CCM3-directeur Ceylan Düzdüsen vol trots over de rol van zijn bedrijf bij de afbouw van de chemicaliëntanker Bacchus. Het Werkendamse bedrijf is begin januari 2016 opgericht en presenteerde zich als specialist in onder andere het opmeten, ontwerpen, produceren en installeren van piping-installaties, een ballastwater treatment system en pompsystemen. Al snel bleek dat Düzdüsen en zijn team tot veel meer in staat zijn en in relatief korte tijd gerekend mogen worden tot innovatieve specialisten.
De (af)bouw van de Bacchus, het vierde schip dat door CCM3 wordt afgebouwd, is daar een tastbaar voorbeeld van. Hij vertelt daarover: “Voor de afbouw hadden we van Concordia al de opdracht gekregen voor de algehele coördinatie tijdens de turnkey afbouw van de chemicaliëntanker.”
Door een faillissement kwam het casco eerder bij ons voor de wal te liggen en zijn we gelijk begonnen aan de afbouw van het casco.”
Het faillissement betekende wel dat de Bacchus drie maanden later dan gepland werd opgeleverd. Verlate oplevering is de eigenaar overigens wel gewend, want het casco van de Comus 2 kwam in 2007 niet minder dan een jaar later dan gepland aan in Nederland. De langdurige lage waterstand in de Elbe bij de Tsjechische werf in Decin zorgde toen voor de extreem lange vertraging.
Verwarmingssysteem
Door het eerdere faillissement van MD Constructions en per 1 februari van de Werkendamse scheepswerf Jooren neemt het aantal Nederlandse bedrijven dat nog casco’s bouwt snel af.
Bij CCM3 is de orderportefeuille goed gevuld. Directeur Düzdüsen: “We zijn dit jaar nauw betrokken bij de afbouw van dertien Watertrucks, een innovatief project voor goederentransport over kleine vaarwegen dat aanvullend is op de traditionele binnenvaart. Daarnaast hebben we opdracht voor de afbouw van een drogeladingschip van 110 x 11,40 meter, diverse hermotoriseringen, constructiewerk en het leggen van vloeren. CCM3 beschikt over een team van 25 flexibele medewerkers, waarvan een afbouwteam betrokken is bij de afbouw van de Bacchus”, aldus Düzdüsen.
Dankzij het Heatmaster-verwarmingssysteem voor alle dertien rvs tanks zou de chemicaliëntanker dertien verschillende partijen kunnen vervoeren. In de praktijk zijn dat er gemiddeld vijf à zes.
De eigenaar wilde dankzij goede ervaringen uit het verleden een Kampers-stuurhut en een Caterpillar-generator. Voor hem waren Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen, Oechies Elektrotechniek en CCM3 nieuwe namen aan boord van zijn schepen.
Ze hebben in zijn ogen perfect werk geleverd, mede waardoor Concordia een fraai gebouwde ‘groene’ dieselelektrische tanker over kan dragen aan een trotse eigenaar.