De vijf schepen omvattende tankervloot van Reich Schifffahrtsbetriebe uit het Noord-Duitse Lauenburg telde tot voor kort nog één enkelwandig motortankschip. Deze chartertanker Nautic moet er met ingang van volgend jaar uit, in verband met de ophanden zijnde dubbelwandigheidseisen. Voor directeur-eigenaar Markus Reich was dit de reden om bij GS Yard in het Groningse Waterhuizen de type C Sunrisetanker Lisa Reich te bestellen. Deze gloednieuwe tanker is in de tweede week van augustus opgeleverd.
Voor vervanging van de Nautic viel het oog van Markus Reich op het concept Sunrisetanker van GS Yard. Reich kende de werf nog van zijn negen jaar geleden opgeleverde nieuwbouwproject Heike Reich: “Het idee achter dit concept sprak mij bijzonder aan: maximaal laadvermogen op minimale scheepslengte en een zeer gunstig verbruik, dus lage brandstofkosten. Mijn voormalige kapitein Alexander Ristig liet hier zijn zij Sunrisetanker Rothensee bouwen en bij het doopfeest van dat schip was ik ook uitgenodigd. Bij die gelegenheid heb ik zijn schip grondig bekeken.”
Familierederij
Reich bezichtigde de Rothensee en verdiepte zich in het concept. Ook hield hij contact met Ristig, die zijn ervaringen graag met zijn voormalig werkgever deelde. “Niet alleen het idee sprak mij gelijk aan, ook mijn eerste gevoel bij het schip was goed”, vertelt Reich. “En gevoel speelt toch een grote rol bij een relatief kleinschalige familierederij als de onze. Wij zijn persoonlijk betrokken bij elk van onze tankers, getuige ook de namen die onze schepen dragen. Zo is de in 2011 in Nijmegen gebouwde Werner Reich genoemd naar mijn vader, de Svenja Reich naar onze dochter, de Heike Reich naar mijn ex-vrouw en draagt ons nieuwe schip trots de naam van mijn moeder Lisa.”
Zomerfeest
Toen 2018 met rasse schreden dichterbij kwam en de vervanging van de Nautic steeds scherper in het vizier, moesten er spijkers met koppen worden geslagen. Dat werd in gang gezet tijdens het jaarlijkse Sommerfest van GS Yard vorig jaar juni. Daarover vertelt hij: “Na de bouw van de Heike Reich in 2008 heb ik altijd goed contact gehouden met GS Yard. Zo werd ik vorig jaar ook weer uitgenodigd voor het zomerfeest van de werf, waar het altijd erg gezellig is. Onder het genot van een heerlijk biertje kwam ik aan de praat met werfeigenaren Daniel Gausch en Christian Hochbein. En daarbij bracht ik onze nieuwbouwwens en mijn voorkeur voor het Sunriseconcept ter sprake. Niet veel later ging we om de tafel onder wat serieuzere condities. De gesprekken verliepen voorspoedig en kort daarop zette ik mijn handtekening onder de bouwovereenkomst.
Een meter langer
De Lisa Reich is vrijwel helemaal gebouwd volgens het standaard Sunriseconcept. De belangrijkste aanpassing vond plaats aan de afmetingen van het schip: het is een meter langer dan de standaard van 85 bij 9,60 meter. Daarover vertelt Reich: “Er zijn in ons vaargebied – de Noord-Duitse kanalenregio – nog enkele 85-metersluizen. Maar gezien de opdrachten van onze bevrachter Fluvia Tankrode GmbH in Hamburg – met name varen in het Elbegebied – hoeven wij nooit door deze sluizen. Daardoor konden wij een meter langer bouwen, wat neerkomt op 23 ton extra laadvermogen: 1546 ton bij 2,81 meter diepgang. En dat komt de bedrijfseconomische positie van dit schip uiteraard ten goede.”
De Lisa Reich is overigens het enige van vijf tankers die wordt bevracht door Fluvia en vaart in Noord-Duitsland. De overige vier zijn actief in de Rijnvaart, waarbij ze worden bevracht door Reederei Jaegers. “We charterden de Nautic van vrienden. Dat schip werd op het moment dat wij het gingen huren al bevracht door Fluvia en dat beviel prima. Daarom hebben wij dit zo gelaten. Nu het charterschip uit de vaart gaat en wordt vervangen door onze eigen tanker, besloten wij een nieuw schip te bouwen dat de bestaande bevrachtingsafspraken op dezelfde voet kan voortzetten.”
Sebastian Reich
Met de ingebruikname van de Lisa Reich krijgt het familiebedrijf Reich Schifffahrtsbetriebe overigens een nieuwe impuls. Dit is het eerste schip dat mede in eigendom is van Reich’s zoon Sebastian. Voor Reich junior is dit de eerste stap in de beoogde bedrijfsopvolging op lange termijn. Junior: “Ik wil al van jongs af varen en volgde daarom de binnenvaartopleiding, waarbij ik ook mijn eerste ervaringen opdeed in het bedrijf van mijn vader. Voordat ik definitief aan boord stapte, besloot ik eerst verder te gaan leren. Ik koos voor de opleiding Schiffs- und Reedereimanagement aan Hochschule Emden-Leer, afdeling Schiffs- und Umwelttechnik. Als ik deze opleiding heb afgerond, wil ik mijn patenten halen. Vervolgens is het de bedoeling dat ik ga varen om het vak in de praktijk goed onder de knie te krijgen. Want je moet zelf goed kunnen varen om de materie van de rederij tot in de puntjes te leren beheersen. Zo is het de bedoeling dat ik langzaam maar zeker in het bedrijf van mijn vader groei.”
Zelf fulltime varen is voor Markus Reis overigens alweer een tijdje geleden. Toen hij zijn drie schepen tellende vloot in 2009 uitbreidde met nog eens twee huurschepen, was het voor hem tijd om aan de wal te gaan: “Tot dat moment voer ik zelf op onze Saskia Reich. Maar een vijf schepen tellende rederij bestieren en zelf ook nog fulltime varen, dat is echt niet te doen. Wel ben ik altijd actief gebleven als invaller, als de nood aan de man was op een van onze schepen.”
Na het ondertekenen van de overeenkomsten ging de bouw begin dit jaar van start. De bouw verliep voorspoedig en de samenwerking in uitstekende harmonie. Markus Reich kwam regelmatig even op de werf kijken en stapte op 1 augustus zelf achter de lessenaar voor de proefvaart. Alles was dik in orde, waarna het schip terugkeerde naar Waterhuizen waar het nog een week lag om de laatste puntjes op de i te zetten. Daarna verliet het via het Winschoterdiep en Eemskanaal Nederland, richting Lingen voor de maidentrip met minerale olie naar Salzgitter.