Met een druk op de knop werd op 19 april de nieuwe inlandterminal van CTT op het XL Businesspark in Almelo geopend. Volgens Anne-Ruth Scheijgrond van CTT reden voor een “opgetogen stemming bij alle betrokken partijen” omdat jarenlange inspanningen nu concreet leiden tot het binnenhalen van extra logistieke bedrijvigheid in Twente.
De opening doorbreekt definitief het kip-en-ei-dilemma: om een terminal rendabel te maken is volgens algemeen directeur Gerco Linthorst van CTT een stroom van minimaal 25.000 containers per jaar noodzakelijk. Maar partijen die deze stroom met zich meebrengen, vestigen zich normaal gesproken pas als de logistieke infrastructuur op orde is.
Vertrouwen
Met de realisatie van de nieuwe inlandterminal staken met name CTT en de Belgische Heylen Groep hun nek uit. Onder regie van Port of Twente ontstond in ruime mate onmisbaar wederzijds vertrouwen: de Heylen Groep zette in op vestiging van een grootschalig warehouse waar de vereiste terminal nog ontbrak. CTT werkte op zijn beurt aan die terminal zonder garantie dat het warehouse van Heylen er ook daadwerkelijk zou komen. De kip en het ei dus.
“De samenwerking voelt als een warm bad. Wij kunnen hier met elkaar een succesverhaal schrijven”, zegt manager Ralph Caspanni van de Heylen Groep.
De inkt is nog maar net droog
Op 19 april stond de officiële opening van de inlandterminal gepland. Pas een dag eerder, om 18.00 uur, plaatsten de Heylen Groep en XL Businesspark handtekeningen onder de ontwikkelovereenkomst voor een distributiecentrum. Die komt op het terrein tussen de afrit van de A35 en de containerterminal.
Het betreft een perceel van 30 hectare, voldoende voor ongeveer 180.000 vierkante meter opslag. De verwachting is dat de inbound komt per containerschip, waarna de distributie richting het Europese binnenland gebeurt per vrachtwagen.
“De inkt van gisteren is natuurlijk nog maar net droog”, vertelt Caspanni. “Wat wij zien in de eerste gesprekken met potentiële klanten is dat met name de aanwezigheid van deze terminal van doorslaggevend belang is.”
Bestuursvoorzitter André Pluimers van Port of Twente noemde de komst van Heylen eerder “de grootste ontwikkeling in logistiek vastgoed in Nederland van dit moment”.
“Wij zijn enorm blij met de handtekening van gisteren”, zegt CTT-directeur Linthorst. “Om met deze terminal de benodigde stroom van 25.000 containers te halen, heb je een partij als Heylen Groep nodig.”
Hij stelt dat de ambitie voor de terminal wat CTT betreft niet geconcretiseerd is in cijfers en tijdlijnen.
“We gaan hier gewoon zitten en dan moeten we zorgen dat we die 180 hectare vol krijgen. Onder meer de gemeente is nu al zo lang bezig om het XL-park van de grond te krijgen en dat kost veel geld. Ook wij zijn ervan overtuigd dat wij dit met elkaar vlot kunnen trekken.”
“Deze ontwikkeling is heel goed voor de werkgelegenheid in de regio. Al die bedrijven brengen banen met zich mee en dat kunnen we hier goed gebruiken.”
“Daarom hebben wij op een gegeven moment gewoon besloten dat wij de overheid gingen helpen door hier te gaan zitten. Dat maakt het makkelijker om hier ook potentiële logistieke dienstverleners naar toe te halen.”
Internetaankopen
Voor CTT is Port of Twente zeer interessant vanwege de locatie. “Wij investeren hierin omdat wij ervan overtuigd zijn dat Almelo de next logistic hotspot van Nederland wordt”, licht Caspanni toe. “Port of Twente is een point of gravity. Transport gaat om optimale afstand en optimale bereikbaarheid, multimodaliteit via weg, water, spoor en lucht.”
“De opkomst van e-commerce de laatste jaren zet een ontwikkeling in gang die de nabijheid van afzetgebied en de nabijheid van personeel nog belangrijker maakt. Vanwege de veel kleinschaliger pick-operaties zijn hiervoor veel meer mensen nodig.”
“Ook wordt de afstand tot de consument steeds belangrijker. Mensen die om 22.00 uur klikken op een website omdat ze iets willen kopen, willen het eigenlijk de volgende dag al in huis hebben. Je moet dan gevestigd zijn op een plek dicht bij conglomeraties van consumenten.”
Met die kennis zocht Heylen naar een locatie die in hoofdlijnen drie eigenschappen moest hebben. In de eerste plaats een gunstige geografische ligging tussen de grote zeehavens en de rest van Europa. In de tweede plaats moesten er grote percelen grond beschikbaar zijn om een grootschalig, duurzaam warehouse te kunnen vestigen. En in de derde plaats moest er voldoende personeel beschikbaar zijn.
“In Twente vind je genoeg arbeidspotentieel en met de arbeidsethos zit het hier ook wel snor”, bevestigde Scheijgrond.
Bouw DC
Het bestemmingsplan voor de bouw van het DC is rond. De volgende stap is de bouwvergunning met bijbehorende periode voor bezwaren en zienswijzen.
“Na de zomer hopen we de bouwvergunning rond te hebben”, zegt Caspanni. “Dan starten we met de eerste fase. We bouwen hier niet in één keer 180.000 vierkante meter. In Antwerpen duurde de ontwikkeling van 110.000 vierkante meter vijf jaar en als het hier ook in dit tempo lukt, zijn wij zeer tevreden.”
Voor elkaar gebokst
Burgemeester Arjen Gerritsen van Almelo verrichtte met een druk op de knop de openingshandeling van de gloednieuwe terminal: “Overheid en bedrijfsleven hebben gezamenlijk stappen gezet om collectief te laten zien wat we waard zijn.”
“Dit geeft de werkgelegenheid in de regio een boost en biedt mensen die hier graag willen blijven, kansen voor de toekomst. Alle betrokken partijen mogen trots zijn op wat ze hier voor elkaar gebokst hebben. Zó help je met elkaar de regio vooruit.”
Tekst en foto’s: Jan Johan ten Have