De gemeenteraad van Harlingen heeft besloten de haven van Harlingen te verzelfstandigen. Daarmee is de Friese haven een van de laatste zeehavens in Nederland, die verzelfstandigt.
NV Port of Harlingen is voortaan verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de havens in Harlingen. Het toerisme en de watersport vallen daar niet onder. Dat blijft de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Met de oprichting van de Port of Harlingen zegt de gemeente de enige Friese zeehaven verder te willen ontwikkelen en nadrukkelijker op de kaart te kunnen zetten.
Afstand
Port of Harlingen houdt zich ook bezig met het beheer en onderhoud van de haveninfrastructuur en de exploitatie van de vaarwegen, ligplaatsen en bedrijventerreinen. De medewerkers gaan over naar het nieuwe havenbedrijf. De gemeente heeft zelf een meerderheidsbelang in de NV, om een vinger aan de pols te kunnen houden. Een directeur en een nog in te vullen raad van commissarissen (rvc) worden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De zoektocht naar de directeur en de rvc wordt momenteel gedaan door een werving- en selectiebureau. Wanneer dat is afgerond, is niet bekend.
Harlingen zette de verzelfstandiging al in 2010 in het collegeprogramma. Vervolgens vond onderzoek plaats hoe de verzelfstandiging het beste ingevuld kon worden.
“Nu waren we zo ver dat we het besluit aan de raad konden voorleggen”, zegt wethouder Maria Le Roy van de gemeente Harlingen. “Gemeenten zien in toenemende mate dat een cyclus met elke vier jaar weer nieuwe bestuurders schadelijk is voor havens om goed competitief te kunnen zijn. Beter is het om een voordeur en een aanspreekpunt te hebben. Daarom verzelfstandigen de gemeenten de havens.”
Volgens Le Roy is het voor havens ook beter om onder eigen vlag te opereren. “Als je de kosten en opbrengsten naast elkaar zet en je meer uit de haven wilt halen, kun je alleen maar constateren dat het beter is om als politiek afstand te nemen.”
Werkgelegenheid
Op het gebied van werkgelegenheid verandert er door de verzelfstandiging volgens de wethouder van de Friese havenstad niets. “We hebben het voor de medewerkers goed kunnen regelen.” Ook toerisme en watersport blijft buiten schot. “De Willemshaven groeit momenteel uit tot een belangrijk verblijfsgebied, waar ruimte is en meer ruimte komt voor de zee- en riviercruises en waar de bruine vloot verblijft. Wel kunnen we met de oprichting van Port of Harlingen de verdere economische ontwikkeling van de
banenmotor van de regio nog beter faciliteren.”
Le Roy: “Alles is er op gericht om bedrijven beter te faciliteren. Daar heb je de juiste mensen met de juiste expertise voor nodig. Maar wel met oog voor de omgeving. Harlingen grenst met de Waddenzee namelijk aan een kwetsbaar natuurgebied. Uitgangspunt bij de haven is dan ook de driehoek planet, people, profit.”
Tekst en foto’s: Jitze Hooghiemstra