- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwWelkom RP Antwerpen, en behouden vaart

Welkom RP Antwerpen, en behouden vaart

- Advertentie -

Delen

De tekenaar van Rensen-Driessen Shipbuilding weet na levering van de RP Rotterdam, RP Amsterdam, RP Rheinfelden, RP Basel en nu RP Antwerpen wel hoe Plouvier Transport en Intertrans Tankschiffahrt hun tankers uitgevoerd willen hebben. De technische man van Plouvier, Bert van Dongen, hield bij de bouw een vinger aan de pols.

Op enkele onderdelen na zijn de vijf genoemde 110-metertankers vrijwel identiek. Shipyard Severnav S.A. Drobeta Turnu Severin bouwde in opdracht van Rensen-Driessen het casco van de RP Antwerpen. Dat bedrijf zorgde ook voor de complete levering van het schip. Net als bij de andere schepen uit de serie.

Dolderman installeerde de onderwater-equipment op de helling van scheepswerf ‘t Ambacht en realiseerde het vóór afbouw zeer complete casco aan de eigen kade in Dordrecht tot een duurzame en veilig werkbare tanker. De proefvaart slaagde zonder aanmerkingen. Ervaring voorkomt afwijkingen; het streven naar perfectie komt in de vaareigenschappen tot uitdrukking.

 

Sierlijke lijn

De RP Antwerpen is van het type Moneymaker, ofwel een doorontwikkeld, maatvast casco met een sierlijke lijn, lage kruiplijn, loepzuiver in de spanten, strak tot aan de kiel. Het schip loopt als een haas. Spiegel, steven, boeiingen, dekhuis en plaatvoering bewijzen de klasse.

De slijptol is hierbij in de kast gebleven. Dekken strak, laswerk als een streep. Installatie afwerking heeft Dolderman-kwaliteit. Het schip bezit ook nog een uitstekend draagvermogen. Een model dat onder aan de streep voor winst zorgt!

Niettemin is een schip zo goed als de bemanning!

 

Vertrouwde uitstraling

De verantwoordelijke technische man bij Plouvier zit krap in zijn tijd, geeft derhalve geen interview. Dus gooien we het over een andere boeg en verlangt dit artikel eigen waarneming. We gaan naar Dolderman en stappen aan boord. Hoewel het hartje winter is, hebben schilders van Gerard van Maastricht (GEMA Services) verrassend goed geconserveerd.

De machinekamer blinkt van ijver. De Caterpillar 3512 geeft een vertrouwde uitstraling. Deze in de wandelgang genoemde, ‘standaard Dolderman-inbouw’ resulteerde opnieuw in een rijk gevulde machinekamer, storingsproof uitgerust met veel werkruimte voor onderhoud tot onder de platen.

3rp_antwerpen

Leidingbokken

Overigens is de fundatievloer er door DBS Scheepsservice uit Sliedrecht naadloos ingelegd. De crew van Scheepsbetimmering Verveer realiseerde een chique stuurhutlessenaar en comfortabele woning met als kenmerken netjes, duurzaam en sfeervol.

Dijvler Materiaal leverde de boeg­anker- en de achterankerlier. Ook de ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad zijn afkomstig van de specialist uit Hardinxveld-Giessendam.

3rp_antwerpen_extraUit ervaring tekende en installeerde Rugotech de leidingstraat. Anders dan bij de voorgaande schepen zijn de leidingbokken die Rugotech fabriceerde, naar Turnu Severin gestuurd om ze daar al te plaatsen. Ook de ballastleidingen in de kofferdammen zijn op de werf gemonteerd.

Er zijn acht tanks en twee Bornemann-pompen. Het kolomstuurhuis heeft het Kampers-label. Voor de elektrische installatie en aansluiting van apparatuur tekent Werkina. Roeren van Van der Velden Marine Systems sturen de RP Antwerpen voor een behouden vaart.

 

tekst en foto’s: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -