Arco en Hilda Heuvelman varen samen op het nieuwe ms Inconstant, een 110 bij 11,40 meter grote droge lading-schip. Het casco voor dit schip is al in 2009 in Tsjechië gebouwd en het lag bij Bodewes in Millingen voor een klein deel afgebouwd te wachten op iemand die het initiatief nam om het verder af te bouwen en in gebruik te nemen. Het is het verhaal van hoe de economische crisis uiteindelijk het leven van deze schipper en zijn vrouw een positieve wending heeft gegeven.
Dat het schip niet werd afgebouwd heeft immers te maken met de economische situatie van dat moment, met name in de binnenvaart. Daarmee vormde dit casco dat klaarlag om te worden afgebouwd, een leuke kans en uitdaging voor schipper Arco Heuvelman om op korte termijn een nieuw en groter schip in gebruik te nemen. Het casco voor de Inconstant werd geleverd door Hendricks Shipping Group uit Gorinchem. Peter Hendricks van dat bedrijf: “Het was een casco van Damen, dat lag bij Bodewes in Millingen. Met Damen heb ik een goede samenwerking. Met schipper Heuvelman heb ik in december 2015 een leuk gesprek gehad over zijn visie op de markt en we hebben voor hem een open begroting gemaakt. Dat is onze stijl: geen verrassingen, altijd de beste prijs voor de klant.”
De familie Heuvelman voer al op het eveneens Inconstant genaamde schip van 85 bij 9,50 meter en het plan was om een nieuw schip te laten bouwen van diezelfde afmetingen. “Toen liepen we hier tegenaan. Het kwam me ter ore dat dit schip te koop was en we hebben eerst maar eens de plaatjes naast elkaar gelegd om een afweging te maken of we een heel nieuw schip laten bouwen of dat we voor dit grotere schip zouden kiezen. Prijstechnisch was het aantrekkelijk om dit te doen. Op de eerste plaats zou het zeker een jaar eerder klaar zijn dan een schip dat helemaal nieuw wordt gebouwd. Mijn vorige schip was in Nederland gebouwd en ik wilde dat het nieuwe schip toch ook weer in Nederland zou worden gebouwd.” Het Tsjechische casco van het 110 meter-schip bleek goed genoeg om die laatste eis te laten vallen en in februari 2016 namen Arco en Hilda Heuvelman de beslissing om voor het grotere schip te kiezen.
Bouw
Dat het voor een schipper die – op een enkele uitzondering na – alleen met bouwstoffen (zand en grind) vaart aantrekkelijk is om een nieuw, groter schip te kopen, is goed nieuws voor de hele samenleving. Dat betekent dat de bouw aantrekt. “Dat is ook zo, er is meer werk. Wij varen voor Van Nieuwpoort (Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen levert jaarlijks zo’n 7 miljoen ton hoogwaardig zand, grind, steenslag en andere bouwgrondstoffen voor de bouw van woningen, ziekenhuizen, bruggen en wegen – red.) en zij kunnen het grotere schip goed inzetten. We varen vooral zand en grind van de Beneden-Rijn of de Maas naar het noorden van Nederland.”
Naamgeving
De naam ‘Inconstant’ hoort bij de familie Heuvelman. Het schip van Arco’s vader droeg die naam al en dat was een variant op de naam van het schip van zijn opa: ‘Niets bestendig’. Het is een beschrijving van het leven, waarin immers niets echt zeker is en alles aan verandering onderhevig. Dat Arco en Hilda hun nieuwe schip ook weer zo noemen, is tevens een eerbetoon aan de vader van Arco, die inmiddels 85 is en ook tijdens de proefvaart mee heeft gevaren.
“Toen ik 16 was, kwam ik aan boord bij m’n vader op de Inconstant van 850 ton groot en op m’n 22e ben ik getrouwd en heb het schip van mijn vader overgenomen. Daar heb ik nog twee jaar op gevaren voor ik een iets groter schip koos.” Het was nu bij het vierde schip de eerste keer dat Arco Heuvelman van plan was geen groter schip te kopen, maar ook nu weer is het bedrijf (een flink stuk) gegroeid. “We waren heel gelukkig met het vorige schip, wat echt een mooi schip is.” Er waren dan ook meerdere mensen geïnteresseerd en het schip was snel verkocht. Het schip is omgedoopt en vaart nu als ms Sperate.
De vorige twee schepen werden niet nieuw in gebruik genomen. “Maar er moest wel een nieuwe motor in. Dat lieten we voor beide schepen doen bij Bram van Rees, nu met zijn bedrijf Scheepstechniek Drechtsteden. Met hem hebben we goede ervaringen en vandaar dat we ervoor kozen om met hem samen de afbouw van dit schip te doen. Op 4 april zijn we begonnen met de afbouw en nu hebben we al twee reizen gedaan, met zand en grind van de Maas naar het noorden.”
Samen met Scheepstechniek Drechtsteden stelde Arco Heuvelman het team van bedrijven samen, die meewerkten aan de Inconstant. Als hoofdmotor werd gekozen voor een Cummins, geleverd door Marine Power Drechtsteden. “Ook daar hebben we goede ervaringen mee. Cummins is van zichzelf al een schone motor, en om de uitlaatgassen te zuiveren, is er een katalysator achter de motor gebouwd. Daarnaast is er ook een warmtewisselaar tussen het koelsysteem van de hoofdmotor en generator geplaatst om de vloer te verwarmen, en hebben ze overal nog ledverlichting om op deze manier goed met energie om te gaan.”
Hoewel de Inconstant veel zand en grind vaart, is het schip voorzien van Blommaert luiken. “Als je met zand in over het IJsselmeer vaart, zijn luiken nodig. Een droge lading-schip met luiken biedt ook nog andere ladingmogelijkheden.”
Natuurlijk is het anders varen met een groter, nieuw schip, maar aan boord is weinig veranderd. “We hadden al een matroos bij ons aan boord op het 85 meter-schip, alleen voeren we daar 4 weken met matroos en 3 weken zonder matroos. Daar was dat eigenlijk een luxe want je mag met z’n tweeën op zo’n schip varen. Nu is het een verplichting om een derde bemanningslid aan boord te hebben. Dat is het verschil. Maar het voordeel daarvan is dat het onderhoud van je schip wat gemakkelijker gaat.”