De Stolt Emsland is een 100x 11.40 meter Calciumcarbonaat tanker, heeft 8 tanks met totaal 1250 cbm en is onder de paraplu van Maaskade Bevrachters BV door Willemskade Shipping BV gerealiseerd. Het omgebouwde drogeladingschip dateert uit 2006 en is met 5.20 meter kruiphoogte uitstekend geschikt voor het traject Emden naar papiermultinational UPM in Dörpen. De Stolt Emsland is gerealiseerd in samenwerking met Stolt Nielsen Inland Tankers BV.
Een vervanging van de reeds in 1996 aangekochte en te klein geworden Stolt Emden zat er al een poosje aan te komen. Een bestaande 110 meter droge lading, met de stuurhut aan dek niet hoger dan 5,80 meter, twee spudpalen, twee kopschroeven, een king size autokraan, kolomstuurhut en een 6 cilinder ABC werd geschikt bevonden. Scheepswerf Tinnemans in Maasbracht plaatste de RVS tanks uit de bestaande Stolt Emden in de nieuwe Emsland. Tinnemans produceerde tevens twee centertanks wegens capaciteitsvergroting en plaatste een trunkdek en tankhoofden. Verdere afbouw vond plaatst bij Scheepswerf ’t Ambacht die het schip op de helling plaatste en haar lengte aanpaste tot de 100 meter limit van het Küstenkanaal.
Ems als flessehals
Gerard Kievits (58) is de kapitein. Vanaf het begin was hij betrokken bij de ombouw. Gerard stapte in ’73 als scheepsjongen bij de Natural aan boord. Zijn abslusch Ausbildung is nog afgenomen door Schullschiff-Inspektor Peter Rösler op Schullschif Leventina in Basel. “Op den duur konden we de rivier lezen.” Inmiddels alweer 10 jaar bij Maaskade Bevrachters BV en zit het getijde van de Dollard- Ems in zijn genen. “Als de Dollard er zin in heeft stroom je soms met 27 km/u door die flessehals naar binnen tegelijk met 400-700 cbm slib. Soms stijgt de Ems voor de sluis Hebrun 3,5 meter in een uur. Driemaal in de week van Emden naar UPM in Dörpen (World’s leading producer of graphic papers). Het 75 km lange traject met 4 sluizen vereist aandacht voor het wrijfhout. Opnieuw leest hij het vaarwater.
Aan boord
“Kom”, zegt Edwin Swets van Maaskade BV, “laten we even kijken, dan heb je een beeld.”
Anko Piping steelt de show zowel bovendeks als onderdeks. Het draait om lijnrecht en spanningvrij monteren volgens de jongens van Anko. Ze beschikken over elke denkbare faciliteit. Met de meest moderne machines – waaronder 2 doombuigmachines – optimaliseert Anko Piping haar prefab productie. Overeenkomstig het SG van Calciumcorbonaat ofwel slurry is de tankcapaciteit relatief klein en laat veel ruimte naast de tanks en ruimte voor leidingen en equipment. “We hebben getracht om het schip duurzaam uit te rusten”, vertelt Swets. “Het schip heeft een vaste discipline, door de ontvanger wordt op continuïteit gerekend. Bogenda Elektro heeft daar rekening mee gehouden en de belangrijke functies duplo uitgevoerd. Ook kapitein Kievits hebben we bij de uitvoering van het ladingsysteem betrokken, om elk probleem te voorkomen.”
De ABC als voortstuwing bevestigt duurzaamheid, Breko kon er tijdens een service weinig aan verbeteren. De stuurhut heeft weinig nieuws, de lessenaar oogt nog als nieuw! Evenals in de woning heeft V-E Screen hier met stoffering een nieuwe ‘look’ gecreëerd. We zien een Seago beladingsysteem, stabiliteit is van Tankstar en DMT was aan boord voor de nautische service.
Waar is de oude Stolt Emden gebleven?
“Die wordt gesloopt”, aldus Swets.
Krijt
Ongeveer 200 miljoen jaar geleden viel het oercontinent uiteen. Grote delen van het huidige Europa overstroomden. In de ontstane warme ondiepe zeeën ontwikkelden zich ontelbare weekdieren en micro-organismen. Na hun levenseinde zakten de schelpen en kalkpantsers naar de bodem en vormden dikke kalk- en krijtlagen. De meester kalkte er triomfantelijk formules mee op het bord en onderstreepte met een vals ‘door merg en been’ gekras. Voorbij, niettemin zijn we veel meer krijt gaan gebruiken voor o.a. papier, lithografie, verf en geneesmiddelen. Het krijt (calciumcarbonaat) wordt vloeibaar aangevoerd uit Noorwegen. Het is met een SG van 2 ‘de erts’ in de liquide business.
Kant en klaar bij de Scheepswerf ’t Ambacht voer de Stolt Emsland op 28 juli naar de Schipperskade in Zwijndrecht om er bij het Dok restaurant af te meren. Kijkdag voor klant, relatie en vrienden. Er was drank en spijs en een wens voor succes. Kortom gezellig. Vrijdag vertrok het schip met de vlag van Stolt Nielsen en Maaskade’s dochter Mariliq in top om in Emden haar eerste krijt slurry te laden.
(tekst en foto’s Johan de Witte)